top of page

תקווה היא לא אסטרטגיה עסקית!


המאמר עוסק בהבדל שבין ניהול לחברה לבין ניהול אסטרטגי המבוסס תובנות מחקר.

כמו כל מי שכתב ספר יכול להעיד, שזה שילוב של סיפוק ועצב לראות איך הקוראים מבינים את הרעיונות שלך. על כן ההרצאות הנלוות לספר הינן חלק חשוב בהפצת הרעיון הנכון לקהל. אולי הממצא שמייצר את התובנה הגדולה ביותר הוא עד כמה הביצועים העסקיים של כלל העסקים אינם אחידים. כאשר אנשים מסתכלים על עקומת הכוח של הרווח הכלכלי, הם נדהמים מהזנבות המייצגים את החברות העסקיות ותת-הביצועים הארגוניים בעולם, (שם נמצאות מעט חברות שביצועיהן טובים) ואת האמצע הרחב שבו מתגוררים האחרים (רבים אך בינוניים) - שטח שטוח שבו חברות מצליחות בקושי לשבור ממנו.

רק 8% מהחברות הנמצאות בשטח הזה מתליחות לנוע לעבר שולי הפעמון הסטטיסטי.

כמו שמרתיע המספר הזה, והרבה מנהלים חושבים שזה בלתי אפשרי לשפר את הביצועים, כיון שהדבר נגזר עליהם מהתמתחרים, השוק, הרגולציה, התרים וכו. על כן אני רוצה לחלוק איתכם איך חלק מהמנלהים הגדולים משנים לטובה את הסיכויים שלהם, כמו גם את התובנות שלהם לשפוך אור חדש על כמה ממצאים.

הנה 7 תובנות שיעזרו לכם לבסס אסטרטגיה טובה יותר:

1. נצלו מגמה חזקה בשוק: חברה עם עסק של סחורה נאבקת מאבק יומיומי למכור אותן, ולעיתים ללא הצלחה. לעיתים חברות הנותנות שירות מגלות שיש ירידה בביקוש לשירות אצלם ועליה בביקוש אצל המתחרים (בעיקר החדשים שנכנסו לאחרונה לשוק ומציעים משהו חדש). היו קשובים לשוק וללקוחות, מגמה חזקה ומתפתחת בשוק היא הזדמנות גדולה להגדיל את המכירות, לעיתים צריך לשנות מעט את המוצר או השירות, לעיתים ממש לעשות התאמה מושלמת לשוק וללקוחות ולעיתים כל שדרוש הוא הסבר בלבד לאיך הסחורה או השירות הקיימים שלכם יכולים להתאים בדיוק למגמה בשוק.

2. ברכו כישלון אצילי: מנכ"ל ידוע בשוק אמר לי לאחרונה כי הימורים גדולים על החידושים הדרושים לשינוי מסלול הביצועים של החברה דורשים צוותים שהם "כמעט בלתי רציונליים ומונחים על ידי המשימה". האמרה הזאת נהדרת אבל קשה לביצוע, ולכן כדי לטפח את החשיבה הזו, כדאי מאוד לתגמל הצלחה ביעדים הארגוניים הכללים, לא ביוזמות פרטיות שרבות מהן נועדו לכשלון. לכן בדרך כלל לא שומעים את הסיפורים על האנשים הרבים שנכנסו למצב קשה ונכשלו, אלא בעיקר על אלה שנצחו ויצאו ממנו בחיים. החברה של המנכ"ל הזה מקפידה לא להעניש את מי שהעז לנסות ונכשל באצילות. תהליך הלמידה מהכשלון חשובה במיוחד משתי סיבות. האחת היא שהלימוד מהכשלון לא יביא לעוד כישלון באותו התחום ממש ועל כן זה כבר רווח עתידי, ודבר שני הוא שאצל רוב העובדים הכשלון מייצר מוטיבציה גדולה לנצח בפעם הבאה.

3. לעודד גישה של מיזוגים ורכישות: המון מנהלים בשוק מאמינים שמיזוג ורכישות הורסים להם את שווי החברה ושווי השוק. הגישה החדשנית יותר בשוק כיום היא שמיזוג ורכישה הוא מכפיל כוח. הרבה חברות המבוססות על טכנולוגיה מעדיפות להתמקצע בתחום מסויים ועל כן שיתופי פעולה כאלה יכולים ליצור מצויינות מתמדת בשוק. בנוסף הדבר מאפשר לפרוץ לשווקים חדשים בהם החברות שמוזגו מייצרות מצויינות. דוגמא מצויינת היא תחום הVR בו שילוב של חברות מתחום האופטיקה, גיימינג, תרבות ובידור, יכולות ליצור תמהיל מדהים שמתאים למספר רב מאוד של שווקים ויכול לייצר מצויינות מוצרית ומצויינות שוק לקהלים רחבים הרבה יותר.

4. וודאו כי הצעד הגדול הבא שלכם באמת גדול: רעיונות גדולים של להרבה מנהלים בשוק, השאלה היא מה מסוגלות הביצוע לעומת גודל הרעיון. צריך לוודא דבר ראשון שהרעיון גדול באמת ויכול ליצור בידול. אנשים מסוגלים לבצע כל דבר, גם (ובעיקר) את הבלתי אפשרי. אבל רעיונות גדולים ומאתגרים מבטיחים הצלחה, לעומת רעיונות לא כלכך גדולים או גדולים ששוים למתחרים לא מייצרים את הבידול הנדרש, והמאמץ השולי הנדרש לפיתוח הרעיון היותר גדול הוא קטן יחסית אבל מייצר בידול גדול מאוד ועל כן שווה לעשות את המאמץ. כמובן שלא כל הרעיונות מצריכים פיתוח, משאבים, יכולות וכספים. לעיתים כל מה שנדרש הוא חשיבה שונה, וניצול משאבים בדרך אחרת. דוגמא מתבקשת לאור הדוגמא הוקדמת היא משרדי הכרטיסים שיכולים להציע חוויית משתמש המבוססת VR לכל ההופעות העתידיות.

5. קחו את האתגר בשתי ידיים: על מנת לקחת אתגר באופן בו נוכל לנצח אותו, צקיך לנהל משאבים בצורה טובה. האתגר של ניהול משאבים הוא גדול אך ישנו כלל שמפשט את צורת ההתנהלות. על מנת שנוכל להשתמש בכסף ובאנשים על מנת לנצח את האתגר, צריך לפנות את המשאבים הללו. זה מצריך יכולות ניהוליות נוספות, כמו היכולת להגיד לא לפעמים, ולפעמים כן לדברים אחרים, צריך לדעת לחשוב מה חשוב לחזון של החברה ומה לא. הרבה פעמים יחידות עסקיות מתנגדות לזה שלוקחים מהם משאבים אבל הכלי של חזון יכול לעזור בראייה האירגונית הכוללת הנשכחת לפעמים מלב העובדים. הרבה מנהלים משתמשים בהסבר של – המשאבים האלו חשובים ליחידה אחרת מה שגורם להרגשה של חוסר חשביות והתנגדות להתהליך. על כן חשוב להשתמש בכלל הכלים האסטרטגים הקיימים לרשות המנהלים בארגון. שימו לב שארגון שלא עובד על פי אסטרטגיה סדורה נתון להרבה כשלונות בשל חוסר התאמה בין המנהלים לעובדים.

6. ודאו כי אתם יודעים לאזן בין המטבח לבין המסעדה עצמה: כמו שמסעדה מתנהלת במקביל בין האורחים בשולחנות והמטבח, כך חייב המנהל להבין את האיזון העדין בין שני העולמות, העולם הניהולי והעולם היצרני / שירותי. במסעדה, המטבח מייצר את האוכל, ושביעות רצון הלקוחות נמדדת במסעדה עצמה. מצד שני כאשר אתם במטבח אתם מפספסים את ההקשבה ללקוח, וכאשר אתם עם הלקוחות אתם לא חלק מתהליך הבישול וההכנה. על כן שילובים מתוחכמים יותר אמורים לעזור לנו להנות משני העולמות, להיות בקרבה לשני בצדדים ולפתח טכניקות שיאפשרו לנו מעקב, ביצוע והקשבה בו זמנית.

7. ועכשיו – התקווה: הצד המנטלי בחשיבה ובתכנון האסטרטגי הוא רב משקל אבל לא הבסיס. פעילות יומיומית תביא לנצחון. הדבר בא לידי ביטוי בראיה כוללת של השוק, המתחרים והלקוחות. בהבנה של צרכים ורצונות, שילוב של יכולות פנים וחוץ אירגוניות, יכולות ניהול טובות מהרגיל, תשומת לב לפרטים, לאנשים והקשבה לצרכים של היחידות והעובדים. התקווה עוזרת לאוירה כללית חיובית, אבל היא רק הקצפת מעל הפודינג, אי אפשר לבסס את כל הקינוח על הקצפת לבדה.

סיכום: ניהול העסק בצורה טובה ותחרותית דורשת יכולות גבוהות, על מנת להיות בשולי הפעמון הסטטיסטי. אסטרטגיה טובה כוללת פרמטרים רבים ותובנות רבות, פרטנו עבורכם את 7 התובנות שמנהלים הגדרו עבור חברת היעוץ מקנזי כחשובות ביותר.

bottom of page