• ד״ר אורן דיין

המדריך המלא לאסטרטגיית איקומרס - חלק א


עובדים באחד מהמרקט פלייס האלה - EBAY? AMAZON? SHOPIFY? ETSY?

ריכזתי כאן במיוחד עבורכם את המדריך השלם לכתיבת אסטרטגיה שיווקית לעסק הקיים באון ליין.

שוק האי קומרס משתנה, ולכן משנת 2018 כל מי שעוסק במכירות און ליין יאלץ לשנות גישה ליותר היקפית על מנת להוביל את השוק. על כן הכנתי עבורכם מדריך מקיף בשני חלקים הכולל את השלבים הבאים:

חלק א

  1. כתיבת תקציר מנהלים

  2. זיהוי מטרות ויעדים

  3. כתיבת הצעת הערך ומשימות הארגון

  4. טרגוט נכון של קהל היעד

  5. ניתוח שוק

חלק ב

6. פיתוח אסטרטגיית מיצוב ותמחור

7. שיפור היכולות הלוגיסטיות

8. ליצור אסטרטגיית קידום

9. ניהול נכסים שיווקים

10. פיתוח תוכנית המרות

11. שיתופי פעולה

12. אסטרטגיית גידול במכירות

13. פיתוח מודל הפניות לאתר

14. תוכנית פיננסית

אחד הדברים הכי חשובים בעולם האי קומרס, זה השימוש בדאטה ובנתונים. קיימים הרבה דוחות שתעשיית האי קומרס מספקת מתוך תעשיות ספציפיות. ריכזתי כאן עבורכם דוחות וסקירות שוק על פי תעשיות

סקר תעשיית האופנה והמותגים

ריהוט ועיצוב הבית

סקר מוצרי חשמל

בריאות וספא

סקר ספורט וחדרי כושר

מוצרים לתינוק

סקר מייקאפ וקוסמטיקה

צעצועים לילדים

1. תקציר מנהלים

כתיבת תקציר מנהלים זה החלק הראשון שקוראים והחלק האחרון שכותבים בתוכנית האסטרטגית. אז כמו שהשם כבר רומז זה התקציר של כל התוכנית, עבור כל הקהלים שאמורים לקרוא את התוכנית, בדרך כלל העובדים, הספקים והיועצים לחברה שיגיעו לסייע.

אנחנו ממליצים על הפורמט הבא:

  • הצגת החברה (עד 3 נקודות להצגה). ספרו בקצרה על החברה, המוצר או השירות, כולל מטרות, יעדים, והדרך להשגתן, בנוסף מאוד כדאי לציין USP – UNIQUE SELLING PROPOSITION – מה שאומר בעצם – מה הערך היחודי שהחברה מביאה לעולם.

  • שוק היעד / קהל היעד (עד 4 נקודות להצגה). מי הקהל, מה הוא אוהב לעשות, איפה הוא גר, כמה הוא מרויח ועל מה הוא מבזבז? כדאי לציין גם מה תהליך הרכישה שהוא עובר מרגע הידיעה על המותג ועל לרגע הקניה.

  • מצב השוק (עד 6 נקודות). פה נתאר את המתחרים שלנו ומי נמצא תחרות ישירה ועקיפה אלינו, המצב הפיננסי שלנו ומקורות מימון חיצוניים.

  • גידול העסק (7 עד 13 נקודות). בחלק הזה נרחיב מעט יותר מהשאר כי הוא בעצם הבסיס לכל התוכנית, נפרט בו את הדברים הבאים:

  • ערוצי ההפצה

  • תוכנית השיווק

  • כיצד נמיר עוד לקוחות לאתר

  • שיתופי פעולה ושותפויות

  • כיצד נגדיל מכירות והזמנות

  • את מי ואיך נפנה לאתר שלנו

  • פיננסים (עד 14 נקודות) לכל חלק ממה שתואר עד כה חייב להיות תקציב, על מנת שנוכל לדעת כמה יעלה להשיג את המטרה ומהו הרווח הפיננסי בהשגתה. זה חשוב מאוד לתהליך הבקרה.

2. זיהוי מטרות ויעדים

בחלק הזה חשוב לבנות תמונה מקיפה של הרעיון העסקי שכולל את החלק והפעילות השיווקית שיעזרו לנו להתקדם לכיון הרצוי.

מטרות יכולות לכלול כל אחד מהבאים:

  • כניסה לשוק חדש או יצירת שוק חדש

  • לגנוב לקוחות למתחרה מבוסס או ידוע

  • להרחיב את ההפצה למוצר שלנו, זה יכול להיות און ליין או אוף ליין

  • להשיק מוצר חדש לשוק, או קו מוצרים חדש אפילו

  • להגדיל את המכירות למוצר חדש או לחדש מוצר קיים (מבחינת יכולות, טכנולוגיה, ביצועים, תועלת, וכו)

בקיצור, ככל שתיטיבו להגדיר את המטרות שלכם, כך ישתפרו הביצועים של כלל התוכנית. לאחר מכן כדי לשים יעדים לכל מטרה. לדוגמא – אם היעד הוא "להגדיל מכירות ב25% בכל רבעון", היעד יהיה:

  • להוסיף 300 לקוחות חדשים כל חודש

  • להגדיל רכישה חוזרת ב10%

  • להגדיל AOV – AVERAGE ORDER VOLUME - מספר רכישות ממוצעות ב15%

אל תדאגו לגבי איך זה יקרה עדיין, מה שחשוב זה להגדיר מטרות ויעדים קודם כל. זה יכתיב בהמשך את ההתנהלות של כל התוכנית האטרטגית שנבנה. בשלבים המאוחרים יותר נתעכב על איך משיגים את היעדים האלה והאם הם ישימים כמו שחשבנו. התשובה שנקבל אגב, תהיה תשובה מנומקת ומלומדת וזה שלב מאוד חשוב בהבנה הכוללת שלנו של העסק.

3. כתיבת הצעת הערך ומשימות הארגון

החלק הזה הוא החלק החביב עלי במיוחד, כיון שכאן יושבת מהות העסק, במילים אחרות כאן נמצאת התשובה לשאלה – למה הקמנו את העסק הזה בכלל?

חשוב שנלמד לענות בצורה מלאה על השאלות הבאות על מנת שהצעת הערך שלנו ללקוחות תהיה מלאה מתמיד, ובלי כל ספק, בטח ובטח יותר טובה מזו של המתחרים שלנו.

  • למה אנחנו בעסק הזה?

  • איזה שווקים אנחנו משרתים, ולמה?

  • מה הן התועלות העיקריות שאנחנו מציעים ללקוחות שלנו?

  • מה העסק רוצה להוכיח לתעשיה? ללקוחות? לשותפים? למתחרים?

  • מהי הפילוסופיה העיסקית של העסק?

  • מהו החזון של העסק?

  • אילו מוצרים ושירותים מיציע העסק?

  • למה כדאי לקנות מאיתנו?

כדאי גם שנדע לענות על שאלות הקשורות להיסטוריה של החברה:

  • מתי ואיפה הוקם העסק?

  • למה התחלנו את העסק הזה בעצם?

  • איך התפתחו מוצרים החברה עם הזמן?

עוד שאלות חשובות קשורות למקורות הידע שלנו והיכולות שנציג:

  • במה אנחנו הכי טובים?

  • במה אנחנו יותר מיוחדים מהתחרים שלנו?

  • מה נותן לנו את היתרון הזה?

  • איזה יתרונות יש לנו מבחינת לקוחות? מוצרים? פיננסים? יכולות טכניות? שרשרת הפצה? שיווק?

הצהרה – עלינו להצהיר בבירור מה המטרה שלנו. מטרת ההצהרה היא לכנס את החשיבה והפעילות שלנו למשהו שיעזור לנו להשיג את המטרות, ידרבן אותנו להבין את השוק בו אנחנו פועלים ויעזור לנו להתמקד במה שחשוב. לא כל הדברים צריכים להיכנס לתוך ההצהרה הזאת אבל צריכים לשים לב שכל האלמנטים נמצאים. ניקח לדוגמא חנות נעלים מסורתית, שמוכרת נעלי גברים קלאסיות. נאמר שהחנות מעוניינת להתקדם ולפתוח זירת מכירות און ליין. הייתי מנסח את ההצהרה שלהם כך:

"כבר משנת 1920 נעלי סופט סטפ מתאימות את הנעלים היחודיות שלהם לגברים שיוקרה חשובה להם. הנעלים שלנו עשויות עור איכותי במיוחד ומיוצרות בעבודת יד מדוייקת. מקימם העסק דיוויד סופט האמין שהדרך היחידה לייצר מוצר יוקרתי כלכך היא דרך איכות בלתי מתפשרת, ניסיון רב, הבנה של הצרכים של הלקוחות שלנו, ורק כך אפשר לשים את המוצר הטוב ביותר על המדף.

100 שנים ו3 דורות אנחנו מביאים ערך עצום לכל לקוח ולקוח, שיודע בדיוק מה הוא קונה ולמה."

ההצהרה הזאת שונה מהצעת הערך, כי בהצעת הערך אנחנו מתארים את מה שמביא ערך ללקוח. הצעת הערך את ההבטחה לערך אותו נביא ללקוח, הערך אותו הוא לומד להבין ואותו הוא קונה לבסוף. זה למעשה הסבר לאיך אנחנו פותרים בעיות בשוק, או משפר את החיים של הלקוחות, מספר על התועלות אותם אנשים מחפשים לקנות לעצם ולמה בעצם כדאי להם לקנות מאיתנו ולא מהמתחרה שלנו.

דבר נוסף ששווה לכם לעשות אותו הוא לפרסם את הצעת הערך שלכם כבר בדף הבית במקום גלוי. כדאי מאוד שזה יהיה הדבר הראשון שיראו המתעניינים שלכם. כדאי לשים קישור להצעת הערך בהרבה מקומות באתר כי זה הדבר שהכי מניע לקניה, ולא רק בעולם האי קומרס.

4. טרגוט נכון של קהל היעד

בחלק הזה של התוכנית צריך לתאר באריכות את קהל היעד או קבוצת קהלים. יש לכלול את כל מה שקשור ללקוחות שלכם:

  • גיל

  • מין

  • מקום גיאוגרפי

  • הכנסה

  • כוח קניה

  • מצב משפחתי

  • כל נתון שיכול לעזור לנו לאמפיין את הלקוח (איזור מגורים, תחבורה, וכו)

במאמר הבא שלנו נרחיב עוד על הצרכן באי-קומרס, אבל כעת חשוב להבין שיש כמה אלמנטים בסיסים שבונים את אישיות הקונה. כדאי תמיד להשתמש במדגם אוכלוסין על מנת להבין לעומק ממה מורכבים כלל הצרכנים בשוק, וכך להבין יותר על מי הם הלקוחות. על מנת לטרגט לקוחות ספציפים, צריך לכלול את הרכיבים הבאים בהתנהגותו של הצרכן בניתוח שלנו:

  • תחביבים

  • סרטים

  • ספרים

  • אתרי אינטרנט

  • לייף סטייל

  • סדרות / טלויזיה

  • מגזינים

כל אלה ישפיעו במידה ניכרת על התנהגות הצרכן ועל היחס שלהם לעסק שלנו. מכאן נוכל לגזור ביתר דיוק את המיצוב של המוצר (לאחר שנבין היטב את הצרכנים, מי הם ולמה הם קונים), קריאטיב לפרסומת, איפה למקם את הפרסומות, שווקים מקומיים אטרקטיבים לשיתופי פעולה, שווקי יעד לגדילה ועוד. ככל שנדע יותר על הצרכן ונכיר אותו יותר לעומק כך נוכל "לדבר בשפתו", ונביא לו את הערך הרב והמדוייק ביותר אותו הוא מחפש. זה יביא לנו תשואה טובה יותר והחזר גדול יותר על מאמצי השיווק שלנו. יתרה מזאת, ניתוח של קהל היעד יעזור לנו להבין מייד, האם אנחנו מדברים לנישה, או לקהל הרחב וכדי לענות על זה, נענה על עוד מספר שאלות:

  • אילו בעיות פותר המוצר שלנו?

  • מי משתמש במוצר?

  • למה הם משתמשים בו?

  • מתי הם משתמשים בו?

  • איך נעשה השימוש במוצר?

כדאי גם להבין מהשאלות האלה איך מבין קהל היעד את המוצר ביחד למוצרים האחרים המתחרים בו בשוק. אפשר להבין האם אם באמת פותרים את אותה בעיה, ומה ההבדל המהותי מבחינת הצרכנים כאשר הם מעדיםין אותנו על פני המתחרה. אפשר להבין גם מה הגישה שלהם עלפי החברה שלנו, השירות, האיכות, ובאיזה קטגוריה הם שמים אותנו. על כן כדאי גם לאפיין את תהליך הקניה שלהם על ידי שימוש בשאלות הבאות:

  1. מה הוא תהליך קבל ההחלטות של הלקוח?

  2. איזה מקורות מידע זמינים ללקוח?

  3. באיזה מהם הוא משתמש?

  4. מה לוח הזמנים לרכישות (מיידי, איטי)?

  5. מה גרם להם לקנות לבסוף?

  6. מה משפיע על תהליך הקניה שלהם?

  7. מי משפיע על תהליך הקניה שלהם?

הדבר האחרון שנעשה הוא להבין את גודל השוק אותו בחרנו. על כן נשאל את השאלות הבאות:

  • מה הוא נתח השוק המקסימלי בהנחה שכולם קונים (יש לצין מספר)?

  • איזה אחוז קנו מכם בפועל

  • כאשר הנתונים לפנינו, מהו הגידול אותו נוכל להשיג בכל חודש, רבעון, שנה, או 5 שנים?

5. ניתוח שוק

המטרה של החלק הזה בתוכנית היא לתאר בדיוק את מצב השוק, כלומר בעת כתיבת התוכנית, עלינו לתאר את המצב בהווה על מנת שנוכל מבסיס זה לפתח את התוכנית שלנו קדימה. על כן, החלק הזה יכול לקחת קצת זמן כיון שהוא נוגע בעסק, בשוק ותמחרים ואיסוף המידע יכול לקחת יותר זמן. אם העסק שלכם מבוסס דיו, זה השלב בו תוכלו להעריך מה עובד לכם יותר טוב ומה פחות. אם יש לכם עסק חדש, המחקר הראשוני הזה שתעשו יעזור לכם להבין ממש לעומק את השוק אליו אתם נכנסים, ועל כן נבצע ניתוח מקיף ומלא של הסעיפים הבאים.

תכונות המוצר

מהן התוכנות העיקריות של המוצר שלכם? מהם היתרונות העיקריים שיש למוצר להציע? איך זה נתפש על ידי אילו שקונים אותו? בנוסף ננתח את המיתוג של העסק, אם המוצר שאתם מוכרים נמכר על ידי המתחרים שלכם, אז המיצוב שלכם ישחק תפקיד יותר גדול כאן, יהיה עליכם למצב את הקטוגירה באופן שונה על מנת שהמתחרים יקנו את אותו המוצר דווקא מכם ולא מהמתחרים, תצטרכו לעזור להם לזהות את הסיבות ללמה אתם יותר מיוחדים מאחרים.

מחיר

יש לבדוק את רמות המחיר של המוצר בכל אחד ממקומות ההפצה שלו. מה משלם הצרכן הסופי, המפיץ, הסוכן באם יש, איזה הטבות באות עם המוצר, הנחות, וכו.

הפצה

זה הזמן לפרט את הדרכים השונות להגעת המוצר אל הלקוחות, כולל ערוצי ההפצה, הטבות שנותנים המפיצים או המוכרים ללקוחות שלהם, איך המוצר משונע (כולל תהליכי יבוא אם קיימים), ותהליך קבלת והוצאת הזמנות.

קידום

כאן יש לתאר את כל אסטרטגיות הקידום של המוצר, באיזה טקטיקות אנחנו נוקטים על מנת לפרסם את המוצר, לקדם מכירות, הנושא של מכירה אישית אם רלוונטי, יחסי ציבור, ומה המיצוב הנוכחי של המוצר בשוק. בחלק הזה כדאי לשים לב במיוחד לקמפיינים שעבדו ממש טוב, אילו הם בעצם הקמפיינים שעלו על הציפיות שלכם, באותה מידה כדאי לשים לב למה לא עבד טוב בכלל. כל מה שנכתב בסעיף הזה חייב להיות מגובה במספרים.

שירות

כתבו את השירותים השונים אותם אם מציעים לצרכן הסופי ולשרשרת ההפצה שלכם, לפני בזמן ואחרי הרכישה. יש לכלול בסעיף הזה ביצועים שונים של כל סעיף, האם עובד טוב או האם אפשר לשפר ואיך, כל דבר שנכתוב פה אמור להשפיע על התהליך בסופו של דבר על כן יש להבחין בין עיקר לתפל, תפל זה מה שלא מגדיל את שורת הרווח או לא גורם לשביעות רצון מצד הלקוח. דוגמא – לקוחות שמתמשים בשירות מסויים שלנו קונים או צורכים פי 4 מלקוחות אחרים. זאת תובנה ששווה לנו לכתוב ולהשתמש בה אחר כך. מפיץ שמשתמש בשירות אקספרס שלנו נוטה לקנות פי 2 מכל מפיץ אחר במערכת, גם זו דוגמא נוספת לתובנה שתעזור לנו מאוד בשלבים יותר מאוחרים.

מערכת ההפצה

חשוב מאוד בחלק הזה לתאר איך המוצר שלנו יופץ לשוק או מופץ לשוק באם החברה קיימת ועובדת. נוכל לתאר גם את האתר של החברה בחלק הזה, וכל זירה אחרת בה נעבוד (אמזון, איביי, שופיפיי, אטסי, וכו), אם אתם משתפים פעולה עם מוכרים באוף ליין אפשר לצין זאת כאן. כמובן שתוכנית אפיליאט (תוכנית שותפים) נכנסת בסעיף הזה כשיתוף פעולה, כמו כן כל נושא הreferrals מלקוחות או אתרים קיימים יכתב גם.

לגבי האתר – שווה לבדוק את מקורות הטראפיק לאתר ולהבין מי מביא את מספר המכירות הגבוה ביותר (לדוגמא, גוגל אדוורדס, פייסבוק אורגני או פרסומים, חיפוש אורגני, referrals, אפיליאטס, וכו).

כדאי לעשות רשימה של כל ערוצי הההפצה ולהעריך את הביצועים שלהם, זה הזמן לאתר כשלים במערכת על מנת לשפרם!

כדאי גם למפות את הצרכים של המפיצים שלנו, זה יכלול גם את הצרכים של הממליצים שלנו במקומות ההפצה השונים כפי שציינו מקודם – eBay, Amazon, Etsy וכל מרקט פלייס אחר באון ליין או באוף ליין.

חשוב לכלול את תפקיד המוצר שלנו בעסק של המפיץ:

  • כמה חשוב המוצר שלנו באסטרטגיית המפיץ?

  • איך הם ממצבים את המוצר שלנו ביחס לתחרות אצלם?

  • איך מתבצעות הקניות ומי משפיע על תהליך הרכישה של הקונים?

כאשר נעריך את פעילות המפיצים שלנו, אל תשכחו לכתוב במספרים מה גודלו של המפיץ מבחינת לקוחות, גיאוגרפיה, ומי הלקוחות שקונים שם. זה יתן לנו מפה מדוייקת יותר של מה תפקיד כל מפיץ כזה עבורנו.

ניתוח התחרות

בחלק הזה ננתח את התחרות העיקרית שלנו, בעיקר את מי שמוכר מוצר דומה לשלנו לשוק היעד אותו טירגטנו כעיקרי. על כן יש לעשות ניתוח מקיף לבאים:

  1. שוק היעד אליו פונים המתחרים

  2. תכונות המוצרים של המתחרים

  3. תמחור של המוצרים של המתחרים

  4. מערכי ההפצה של המתחרים

  5. שירותים נוספים אותם מציעים המתחרים

בנוסף לתהליך המקיף שאנחנו עורכים כעת כדאי מאוד לציין את החוזקות והחולשות של מתחרים שלנו. בנפרד כמובן לכל מתחרה!

  1. מה מצבו הפיננסי של כל מתחרה (אפשר להעריך ועדיף לשאול, לקוחות/ספקים/מפיצים/עמילי מכס וכו)

  2. כיצד תופס המתחרה את שוק המטרה שלו (איזה קהלים הוא משרת בעזרת אילו מוצרים ואילו תועלות)

  3. מחקר ופיתוח של המתחרה (זה מעיד על יכולותיו ותפיסתו הכוללת של מצבו בשוק)

כמובן שאם חשקה נפשכם במודל SWOT, זה הזמן האולטימטיבי להשתמש בו.

ניתוח המצב הפיננסי

שימוש בגרפים, לוחות, ביחד עם הסברים של המצב הפיננסי שיעזרו להעביר את המסר הפיננסי ביתר קלות יכנסו בחלק הזה של התוכנית.

מכירות

בחלק הזה נעשה ניתוח מקיף למכירות בתעשיה ונתח השוק שתופס כל מתחרה ומה אנחנו תופסים. חשוב להבין מה מצבינו בשוק ועל כן נבחן את הבאים:

  • מהם כלל המכירות בשוק (בכסף)?

  • מה החלק שלנו בעוגת המכירות (באחוזים)?

  • מה החלק של כל מתחרה ומתחרה?

נמשיך וננתח מה קורה בכל סגמנט מוצרים או קטגורית מוצרים:

  • מה סך המכירות בכל סגמנט או קטגורית מוצרים?

  • מה החלק שלנו בכל סגמנט או קטגוריה (באחוזים)?

  • מה החלק של כל מתחרה ומתחרה בכל סגמנט או קטגוריה?

החלק הבא קשור לערוצי ההפצה:

  • מה סך המכירות שלנו בכל ערוץ הפצה?

  • מה החלק שלנו בכל ערוץ הפצה (באחוזים)?

  • מה החלק של כל מתחרה ומתחרה בכל ערוץ הפצה?

נמשיך לניתוח נוסף על פי איזורים גיאוגרפים:

  • סך המכירות שלנו לפי איזורים גיאוגרפים?

  • מה החלק שלנו בכל איזור גיאוגרפי (באחוזים)?

  • מה החלק של כל מתחרה ומתחרה בכל איזור גיאוגרפי?

ניתוח ריווחיות

בנוסף לכל הנתונים שאספנו עד עכשיו, כדאי יהיה לדעת עוד על איך משפיעות ההוצאות שלכם על המכירות והרווח, ולזהות מקומות בהם אפשר לחסוף ולצמצם בהוצאות הכלליות.

הוצאות שיווקיות

בסעיף הזה נתייחס לשני סוגים של הוצאות, ישירות ועקיפות. הוצאות שיווק ישירות הן כאלה שקשורת באופן ישיר למוצר או שירות שלנו, לדוגמא – פרסומות, קריאטיב, וכו. הוצאות עקיפות הן הוצאות שקשורות לטכנולוגיה, להון אנושי וכו. המטרה כאן היא לזהות ולהעריך האם ערוצים מסויימים, שווקים, איזורים גיאוגרפים וכו שווים את המאמץ השיווקי שלנו ואת ההוצאה הכרוכה. יכול להיות שתצטרכו לעשות את זה לכל מוצר ומוצר שברשותכם על מנת לקבל תמונת מצב מדוייקת של איזה שיווק עובד לאיזה מוצר.

כוחות חיצוניים

אלה הם המקומות בהם אין לנו שליטה על הנעשה. שמתם לב שכאשר דיברנו על מודל הSWOT דיברנו על סביבה חיצונית וסיביבה פנימית. הסביבה הפנימית שלנו ניתנת לשליטה באופן מוחלט ואילו הסביבה היצונית אינה כזאת. בחלק הזה של הניתוח נכלול את האספקטים החיצוניים הבאים שמוכרים לנו ממודל PESTEL

אם העסק שלכם מבוסס כבר ועובד מספר שנים תוכלו להסתכל על איך הפרמטרים האלה השפיעו על העסק שלכם עד עכשיו, זאת תהיה אינידקציה טובה למידי לגבי ההשפעה של הפרטמטרים האלה על העסק שלכם לגבי השווקים וערוצי ההפצה השונים. אבל אם העסק שלכם חדש, ואין לכם היסטוריה להתבונן עליה, כדאי לכם מאוד מאוד להשתמש במודל PESTEL על מנת לנתח ולהבין לאיזה שוק אתם נכנסים. יש למודל הזה השפעה עצומה על תהליך קבלת ההחלטות שלכם ועל כן מאוד מומלץ לעבוד איתו.

ככל שתהיו יותר מוכנים לפקטורים החיצוניים המשפיעים על העסק, תדעו עליהם ותבינו אותם, תצמצמו מאוד את רמת החשיפה שלכם לסיכון, תוכלו להתכונן טוב יותר מהתחרים שלכם ולהכין תשתית טובה יותר לערוצי השיווק וההפצה ובכך לגבור על מתחרים שלכם ביתר קלות. הכנה של החלק הזה בתהליך תעזור לכם לתפוס את המתחרים עם המכנסיים למטה – מה שמאוד מומלץ בסביבה תחרותית, ועדיף אגב שתהיו אתם אלה שמגיעים מוכנים למערכה.

סיכום – ניתוח שוק

בגלל שהחלק הזה בתוכנית הוא חלק מאוד מורכז וארוך כדאי שנסכם את הדברים לפני שנמשיך הלאה לחלק השני של המאמר.

בשלב הזה מוטב שתקחו הפסקה קטנה, תסכמו לעצמכם את ההזדמנויות בשוק שניתחתם. לאחר מכן תוכלו לציין לעצמכם איפה הייתם מוכנים להשקיע כסף כדי לקחת את ההזדמנויות שזיהיתם, ומצד שני איפה לא תהיו מוכנים להשקיע עוד כסף (מפני שאין החזר על מאמצי השיווק). הסיכום הזה מאוד חשוב כי הפעם תתנהלו מתוך ידע מלא של השוק שלכם ומתוך ידע של מה מצב המתחרים, וזה ישפיע מאוד על הדרך בה תראו את הדברים מעכשיו והלאה.

נתראה בחלק ב' של המאמר.

#בנייתמותג #מחקר #בנייתתוכניתאסטרטגית

צור קשר
Whatsapp_logo_svg.png
  • המדרשה לשיווק דיגיטלי DIFF
  • המדרשה לשיווק דיגיטלי DIFF
  • המדרשה לשיווק דיגיטלי DIFF

© 2018 DIFF DIGITAL MARKETING