top of page

המדריך המלא לאסטרטגיית איקומרס - חלק ב


אסטרטגיית אי קומרס

זהו החלק השני של התוכנית האסטרטגי, בחלק הראשון דנו ב5 סעיפים חשובים בדרך לבנות תוכנית אסטרטגית לאי קומרס מצליח. בוודאי שמתם לב שהעבודה לא קלה ואפילו יותר קשה מבניית אסטרטגיה לעסק רגיל, כיון החלק בו מדברים על המפיצים הופך להיות יותר מרוכב בגלל שיתופי פעולה עם פלטפורמות סחר, אתרים ואפיליאטס. יתרה מכך שמתם לב שערוצי הפרסום הדיגיטלי הם בנוסף לבניית אסטרטגיית שיווק כוללת לעסק. כעת נמשיך לסקור את סעיפי התוכנית.

6. פיתוח אסטרטגיית מיצוב ותמחור

בחלק הזה נדבר על הצעת הערך ללקוח ואיך היא מתחברת באופן ישיר למדיניות המחירים שלנו שאמורים לתמוך באופן ישיר במה שאנחנו מנסים לשדר מבחינת מיצוב המוצר.

מה שיפה בתוכנית הזאת זה שכל חלק שאנחנו כותבים משמש אותנו לשלבים הבאים. הידע שצברנו עד עכשיו עוזר לנו מאוד להבין את הדרך בה אנחנו בוחנים את העסק ומשפרים את הביצועים בהתאם למטרות, היעדים והחזון שלנו. בגלל שאסטרטגיית המחיר שלנו היא קריטית ומכיון שהיא אחראית באופן ישיר על שיעור הרווח שלנו, כדאי מאוד שנעשה את זה נכון. בנוסף, אלה הפועלים במספר ערוצי מכירה במקביל צריכים לשים לב היטב לנושא התמחור. אם תורידו מחיר בערוץ מסויים והשותף שלכם יתפס כיותר יקר, יכול להיות שהוא לא יאהב את התחרות וימצא לנכון להפסיק למכור אתכם כיון שהעלויות או הרווח לא יצדיקו זאת עוד ולכם תאבדו ערוץ מכירה. בנוסף צריך לשים לב לרמת המחירים בשוק ורמת המחירים של המתחרים ושקלול נכון של כל הנתונים האלה יעזור לכם לבנות תמחור נכון.

בחלק הזה אולי תרצו גם לכתוב לעצמכם איך תרצו למצב את המותג שלכם, כיון שלמחיר יש קשר ישיר למיצוב המותג ולכן זה זמן מעולה לחשוב על כך. על מנת להבין את התהליך יהיה עליכם לבחון את ערוצי ההפצה הנוכחיים שלכם כי גם הם ישפיעו מן הסתם על המיצוב של המוצר שלכם.

כמה מהדברים שתבדקו קרוב לוודאי יהיו האם אתם עובדים באופן אקלוסיבי עם ערוץ הפצה מסויים על קו מוצרים או על מוצר מסויים, האם תתנו הטבה או בונוס מיוחד למי שרוכש ישירות מערוץ מסויים? האם חלק מהמוצרים זמינים רק בערוצי הפצה מסויימים? השאלות האלה יעזרו לכם להגדיר באופן יותר מדוייק את המצב ולהבין את מיצוב המוצר ואת התמחור שקשור אליו. חיבור של כל הפרמטרים האלה ביחד בנוסף למספרים שתצרפו אליהם יעזרו לכם לרדת לעומק העניין. בנוסף בואו ננסה להבין את ההשפעה של מה שהבנתם על הבאים:

השפעת המחיר על מכירות ללקוחות

  • מספר מכירות

  • אפשרות גידול ביחד למחיר שנקבע

  • מכירות לפי כל סגמנט שטירגטנו

השפעת המחיר על המכירות בערוצים השונים

  • מספר מכירות

  • אפשרות גידול ביחד למחיר שנקבע בכל ערוץ

  • מכירות לפי כל הערוץ שבחרנו

נעדיף גם לעשות ניתוח מקיף על פי ערוצי ההפצה, ומידת הרווחיות שלהם על פי מדיניות מחירים שונה בכל פעם, יכול להיות שנגלה שיש ערוצי מכירה שהם הרבה יותר גמישים וריווחים ממה שחשבנו. שימו לב שמה שדיברנו עליו עד עכשיו היה קשור באופן ישיר לערוצי ההפצה הקיימים שלנו, והמטרה היא להראות איך ערוצי המכירה הקיימים יעזרו לנו להשיג את המטרות שקבענו.

7. שיפור היכולות הלוגיסטיות

התקדמנו עוד שלב, וכעת נפרט לעצמנו איך ואיפה קונים או יקנו הלקוחות מאיתנו. כמה שאלות חשובות שעלינו לענות עליהן, האם הם קונים ישירות מאיתנו? האם הם קונים מערוצי הפצה או מכירה אחרים בנוסף או בלבד? האם יש פעילות אוף ליין תומכת לתהליך המכירה האינטרנטי? האם יש פעילות מכירה ישירה ללקוחות.

אם אתם עובדים במספרים גדולים, שווה לכם בשלב הזה לרכז את ערוצי המכירה שלכם ולהבין מהן נקודות המגע עם הלקוח, ומה החלק היחסי של נקודה ברתימת הלקוח לקניה אצלכם. בעיקר בגלל שאנחנו מבינים את הרגישות בנושא של הפצה ולוגיסטיקה משתמשים הרבה מוכרים ב3PL שזה שותף לוגיסטי – 3rd Party Logistics. FBA של אמזון זאת דוגמא נהדרת לעוסקים בתחום. נפרסם בסוף המאמר הזה מספר קישורים למאמרים ששווה לכם לקרוא בנושא הזה של 3PL באדיבות שופיפיי.

שותף צד שלישי בנושא הלוגיסטי יכול מצד אחד לחסוך לנו המון, מהקמת מרכז לוגיסטי התמקצעות בתחום, ניהול מלאי וניהול מחסן, שליטה בשוק השילוח ועוד, מצד שני, אם לא נתלכלך לא נדע את העבודה. יתכן ולחברות חדשות יתאים לעבוד עם שותף צד שלישי, לחברות קיימות שווה להתחיל להיכנס לתחום הלוגיסטיקה בעצמן ולחברות מבוססות שווה כבר להתמקצע ממש בתחום כיון שגם הוא מגלם אפשרויות רווח והתייעלות עצומות.

8. ליצור אסטרטגיית קידום

מטרת החלק הזה של התוכנית הוא ליצור תוכנית קידום למותג שתשרת אותנו בכל הערוצים במקביל. אנחנו מתייחסים כאן לחלק בשיווק שנקרא תקשורת שיווקית משולבת. על כן, נסקור כעת את אסטרטגיית הקידום ונסכם את הערוצים הקיימים והחדשים שתרצו להוסיף על מנת להגדיל את המכירות, הרווח או כל דבר אחר.

חשוב מאוד גם לחשב מספרית את העלויות פרסום בכל ערוץ ומה הפוטנציאל המספרי שלהם (רווח/מכירות) אחרת התוכנית שלנו לא תהיה מושלמת. לדוגמא – נאמר ואתם עובדים עם מרקטפלייס קטן שיודע לייצר 1000 דולר ליום, תוכלו לקבל שם חשיפה אפילו בדף הבית שלהם. נחשב את הטראפיק המקסימלי של האתר הזה בזמן החשיפה שלנו בדף הבית, ואז נחשב את יחסי ההמרה מדף הבית לדף המוצר שלנו. ננסה להבין מה מגלם עבורנו שינוי בטראפיק הכולל לאתר, וכמה מכירות זה יביא לנו.

יש כמה וכמה דברים שנרצה לשים אליהם לב באסטרטגיית הקידום שלנו ועל כן הכנו לכם רשימה מפורטת אותה תוכלו למלא. שימו לב שכל אחד מהבאים צריך לעבור בדיקה מקיפה של איך הוא עוזר לכם לקדם מכירות בערוץ מסויים (שותף או שלכם):

  • שיתופי פעולה עם אתרים נוספים (גידול ישיר במכירות)

  • קידום אורגני SEO

  • פייסבוק

  • הפניות מאתרים אחרים

  • אפיליאט – תוכניות שותפים

  • גוגל ממומן PPC

  • שימוש בפרסום ברחוב

  • פרסום בפרינט

  • פרסום ברדיו

  • פרסום בטלויזיה

  • דיוור – אימייל מרקטינג

  • שימוש בחנות פיזית להצגת המוצרים וקידומם

  • בלוגים!

  • מדיה חברתית על כל ערוציה

שימו לב כל אחד מהערוצים האלה עולה כסף לתפעל ולשמור. העלות בדרך כלל לא כל כך זניחה כמו שחושבים בהתחלה, על כן כדאי מאוד להתחבר לאנשי מקצוע שיעזרו לכם להשיג את המטרות שלכם בכפוף לתוכנית שאתם בונים, והם יפעילו את ערוצי השיווק בכפוף לתוכנית הקידום הכוללת שכתבתם.

9. ניהול נכסים שיווקים

בחלק הזה נדון בכל מה שקשרו לנכסים השיווקים אותם נייצר, גם בעבור תהליך המיתוג והמיצוב וגם בעבור אסטרטגיית הקידום שגיבשנו מקודם. בחלק הזה נכלול מידע על:

  • האתר

  • קריאטיב לפרסומות

  • עיצוב ושפה גרפית

  • תמונות באיכות טובה על מנת לייצר תוכן

  • כרטיסי ביקור

  • קטלוגים

כל החומרים האלה אמורים לעבוד יד ביד עם כל מה שעשינו עד עכשיו. כלומר, שפה גרפית אחידה אמורה לעזור לנו להעביר את המסר ואת הבידול שלנו, הקריאטיב והאתר צריכים לדבר באותה שפה על מנת שמי שילחץ על הפרסומת שלנו ויגיע לאתר יבין שהוא הגיע למקום הנכון מבחינת צבעים ושפה ויתקדם מבחינת המוכנות שלו לרכישה. גם כלי השיווק האוף ליין שלנו יעזרו ללקוחות לקבל את המסר הנכון וביחד כפי שתיארנו בסעיפים הקודמים, התקשורת השיווקית המשוובת תעזור לנו להעביר מסר אחיד בכמה סוגי מדיה, והנה הם לפניכם.

התהליך שמומלץ לעבור כאן הוא לעשות סיקרה של החומרים הקיים ולבדוק דבר ראשון אם הם מתאימים לתוצאי התוכנית האסטקטגית שלנו עד כה. יש סיכוי גדול שתבינו שחלקם כבר ממש לא רלוונטיים ותרצו להחליפם בקרוב. כדאי לעבור על האתר לדוגמא, ולבדוק האם הוא בנוי על פי התוכנית שבנינו, האם הוא עוזר לנו להשיג את המטרות שקבענו, האם הוא מציג את החזון כמו שצריך, האם הערך הנתפס ללקוח ברור ומיידי, האם המוצרים מוצגים באופן שמעודד רכישה, הם היתרונות שלנו בולטים לכל מי שנכנס לאתר, האם הוא מקרב לרכישה על ידי העברת מסרים תואמים למסרים אותם פירסמנו ברשת המדיה, וכו. שאלות שכאלה יקרבו אותנו לתוצרים הנכונים.

10. פיתוח תוכנית המרות

ברגע שיגיעו לקוחות לאתר שלכם או לאתרים השונים בהם אתם מוכרים את המוצרים שלכם, תגיע השאלה העיקרית, כיצד אני ממיר את קהל המבקרים לרוכשים. המרת גולשים היא פונקציה מאוד חשובה בעולם האיקומרס ולכן נתעכב מעט על הסעיף החשוב הזה.

באתר מחפשים המבקרים כמה שיותר מידע על המוצרים שלנו. הם כבר מצאו לנכון לבקר באתר, כלומר יש להם סיבה מספקת לביקור, זה אומר שהצלחנו לעניין אותם, והשלב הבא מבחינתנו הוא להמשיך ולעניין אותם במוצרים שלנו עד לרגע הרכישה. הרכישה תתבצע כאשר יקבל הצרכן מספיק מידע. על כן ננסה ליצור סביבה מאוד תומכת עבורו.

התכנים באתר צריכים להראות ברמה שמתאימה למיצוב שלנו, תמונות באיכות טובה חשובות בדרך כלל, זה מראה על רצינות והשקעה בלקוח. תמונות שצולמו כלאחר יד לא מעבירות את הרושם הנכון בדרך כלל. בנוסף, נשתדל לתת מידע ספציפי רחב ככל שאפשר על המוצר. עדיף תמיד לתת יותר מידע מאשר פחות. את המידע שניתן כדאי להעביר בשני אופנים, האחד באופן ישיר מאיתנו אל הלקוח, והשני מלקוח אל לקוח. הפניות או המלצות גולשים או רוכשים אחרים נותנים עוד ביטחון לרוכש שהוא מקבל את ההחלטה הנכונה לרכוש את המוצר.

כיום מחפשים צרכנים רבים את היכולת לקבל ולהשיג מידע לבד אודות המוצר. האתר שיספק את הכי הרבה מידע יתפס בעיני הצרכן כאתר מקצועי ואמין. אתר שיגבה את דיעותיו בדיעות של משתמשים אחרים יהפך למוביל דיעה בתחום. על כן מומלץ לשלב דיעות גולשים ומידע אותו אנחנו מספקים.

אפשר לספק לגולשים גם אפשרות לחפש מוצרים, להשוות בין מוצרים ולפלטר מידע רלוונטי. כל זה יעזור ללקוח להבין את הצעת הערך שלנו אל מול המתחרים ויתן ללקוח את הביטחון ברכישה. המידע שאספתם לגבי הפלחים השונים של קהלי היעד שלכם יכולים לבוא לידי ביטוי כאן בחלק הזה של התוכנית. אתם יודעים מי הקהל, מה הוא מחפש ואיזה פתרונות הוא מבקש, וכעת אפשר לתת מידע לכל פלח ופלח באופן מדוייק ולקרב אותם לקניה אצלכם באתר.

שיפור ההמרות באתר זה תהליך שלוקח זמן. בעזרת מערכת האנליטיקס של האתר תוכלו לעקוב מקרוב אחר כל סוגי הלקוחות, והדפים בהם הם צופים, תוכלו להבין יותר טוב מה עובד ומה לא עובד. את המסקנות האלה כדאי מאוד להכניס לתוכנית על מנת שלא תתחילו מאפס כל פעם. במידה והאתר שלכם לא חדש (או המרקטפלייס בו אתם עובדים) תוכלו להשתמש בדאטה הקיים וממנו לשפר את הביצועים. זה יעזור לכם מאוד להגיע למטרה אליה אתם שואפים להגיע.

11. שיתופי פעולה

בחלק הזה נסקור את שיתופי הפעולה אותם אנחנו רוצים לעשות. אתן כאן כמה דוגמאות על מנת לעזור לכם להבין את שיתופי הפעולה הקיימים בשוק. לדוגמא קוקה קולה ומקדנולדס. לקוקה קולה אין חנות פיזית אך היא משתפת פעולה עם רשתות מזון גדולות על מנת להגדיל את המכירות. שימו לב לשיתופי פעולה בעולם המשחקים, כאשר אתם קונים משחק ומקבלים בטריות של אנרג'ייזר, שוב אותה שיטת פעולה על מנת להגדיל מכירות של מוצר אחד דרך מוצר אחר.

הדרך לשיתוף פעולה כזה עוברת דרך ההבנה העמוקה של התועלות של המוצר שלכם מצד אחד, והבנה עמוקה באותה מידה של מה שהמוצרים המשלימים לכם מחפשים. שילוב מוצלח בין מוצרים אמור להיות כזה שהלקוח מקבל תועלת כפולה ומכופלת. לדוגמא במקרה של מקדונלדס הלקוח מקבל שני מותגים מובילים ומקובלים שמשרים עליו הרגשת ביטחון, אמינות, טעם וכו.

כחלק מניתוח הלקוח, חשוב לכם לחקור מה רוכשים הלקוחות שלכם לפני או אחרי שהם רוכשים אתכם. ערכו רשימה והשקיעו בזמן המחקר הזה. לא הרבה עושים מחקר מקיף בשלב הזה, אבל כמו ששמתם לב שיתופי פעולה חזקים יכולים להטיס את המכירות של המוצר שלכם. כדאי מאוד לקחת ברצינות מחקר שותפים שיכול לעזור לכם למנף את העסק.

12. אסטרטגיית גידול במכירות

המטרה שלנו בחלק הזה היא להבין כיצד נמכור יותר, אבל לא באופן כללי, אלא באופן ספציפי. ננסה להבין כיצד ניתן לשפר את המכירות שלנו פר לקוח ועל מנת למכור יותר לכל לקוח קיים נסתכל על הפרמטרים הבאים:

משלוח חינם

שימו לב לגרף הבא – מהם שני הגורמים הראשון (באדום) שמעודדים רכישה. שימו לב ש93% מהקונים אומרים שמשלוח חינם מניע אותם לקניה, ו67% אומרים שהחזרה בחינם תעודד אותם לרכוש. שימו לב ששתי הפונקציות האלה קשורות באופן ישיר לנושא השילוח.

תוכנית נאמנות

לפני שנשקול תוכנית נאמנות צריך להבין מה יהיו הסיבות להצטרף לתוכנית כזאת: מה התועלת המידית למצטרף, איזה רגשות נעורר בלקוח על מנת שיצטרף, מה יגרום לאנשים להצטרף יותר מהר, או להמליץ לחברים להצטרף, כמה מאמץ כרוך בהרשמה לתוכנית.

שימו לב שתוכניות נאמנות שמבקשות מכם להירשם לקבלת כרטיס אשראי כמועדון לקוחות מורידות באופן דרמטי את מספר הנרשמים כיון שהמאמץ בהרשמה רב. לעומת זאת מועדוני לקוחות שהטופס שלהם פשוט ולוקח עד דקה למלא אותו מגביר באופן משמעותי את מספר הרשמים. כמו בכל השלבים הקודמים, גם כאן נדרש מחקר, הפעם מזווית שונה, נבקש ללמוד מה מניע אותם. שימו לב שהשאלה הזאת חשובה במיוחד, מה שמניע את הלקוח מאוד חשוב להבנה כיון שמכאן נלמד מה מניע אותו לקניה, להרגשת ביטחון, לנאמנות, להמלצה לחבר, והאם זה כסף, הכרת תודה, ראייה שלו את עצמו כמוביל חברתי, מומחה בתחום, וכו.

בנדלים

הנושא של בנדלים מאוד חשוב כאשר נרצה להגדיל מכירות. כל מי שמנהל חשבון באיביי ואמזון מכיר את הנושא מקרוב. הפלטפורמות האלה עמוסות מוכרים שהרבה פעמים מוכרים מוצרים דומים. על כן מחפשים המוכרים דרכים חדשות על מנת להגדיל מכירות. מה שמקובל לעשות הוא לצרף למוצר עוד מוצרים דומים או משלימים שיגדילו את הערך הניתן ללקוח. לדוגמא, אם אתם מוכרים סירים, תוכלו ליצור בנדלים מסוגים שונים, תוכלו לשלב גדלים שונים של סירים על מנת ליצור סט מושלם, או תוכלו לצרף כלי ערבוב שונים לכיריים או למחבתות שתמכרו, תוכלו לעשות בנדל של צבעים, או של סוגים שונים של אותו הגודל של הסיר (בישול איטי, אקספרס, נונסטיק, תבשילי קדרה, בטיחותי לילדים).

מכירות פלש

אתרי פלש לא מוכרים כלכך בישראל אך מוכרים ועובדים היטב בארצות הברית. הרעיון באתרי פלש הוא הצעת ערך ללקוח – מותג מצליח בהנחה גדולה מאוד. בדרך כלל מדובר על מותגים ידועים, מוכרים ומוערכים שמעוניינים למכור את ההיצע שלהם ומוכנים לתת הנחה יפה על מנת למכור את כל המלאי במהירות. הלקוחות של אתרי הפלש יודעים שבאתר אפשר למצוא מותגים נחשבים, בהנחה כספית גדולה. אתרי פלש עושים מכירות מידי יום מכל מיני קטגוריות, דברים לבית, צעצועים, בגדים לגברים, ילדים, נשים, תכשיטים, משקפי שמש, ריהוט, וכו. היתרון הגדול הוא שהלקוחות יודעים לבקר האתרים האלה באופן יומי ולחפש את ההזדמנויות. בנוסף יכולים הלקוחות להירשם ולקבל דיווח כאשר נפתחת מכירה של מותג מסויים בהנחה מסויימת ואז להגיע לאתר ביום בו תחל המכירה. לעיתים ההנחות מגיעות ל70%-80% והנחה שכזאת נחשבת לאטרקטיבית מאוד בעיני הלקוח.

קופונים והנחות

בהמשך לסעיף הקודם, ידוע לנו כי לקוחות מעדיפים לשלם פחות על מוצר אותו הם מכירים היטב מאשר את המחיר מהקורי שלו. הנחה מגלמת הזמנות קניה גדולה יותר עבודה ועל כן מתורגמת בראש הלקוח להזדמנות אותה כדי לתפוס. על כן קופון הנחה, הנחנה ישירה באתר (על מוצר ספיציפי) או על פעולה באתר (הרשמה לניוזלטר) נתפשת בעיני הלקוח כמעודדת קניה, במיוחד כאשר הלקוח יכול להשוות און ליין בין ההצעות השונות ולהבין מייד איפה נמצא הערך הגדול ביותר עבורו. הסעיף הזה מגלם עוד דבר חשוב, בתחילה יהיה עלינו לחנך את הלקוח שהערך הגדול הוא אצלנו, בשלבים מאוחרים יותר ידע הלקוח לבחור בנו ללא כל סיבה או שכנוע, מתוך הרגל. ניתן דוגמא מעולם הצרכנות, בשנים עברו מותג הבית של רשת הסופר נחשב למותג זול יותר ואיכות טובה. הוא היה זול ב30%-40% וקיים את הבטחת האיכות ו/או הטעם. כיום מותגי הבית זולים באחוזים בודדים ואף בכמה מקרים יקרים אפילו יותר מהמותג המקורי. הרבה מהצרכנים כבר לא טורחים לבדוק את המחיר כיון שהם סבורים באופן אוטומטי שמחיר מותג הבית יהיה זול יותר מהמותג המקורי.

13. פיתוח מודל הפניות לאתר

הבלוג הבא שלנו יעסוק בתוכנית שיווק דרך ממליצים והפניות לאתר. מטרת התוכנית היא להעלות את הכניסות לאתר אבל דרך משתמשים שמכירים אותנו ומוכנים להמליץ עלינו הלאה. באנגלית הקונספט הזה נקרא referrals והוא מבוסס על העברת מידע מפה לאוזן (WORD OF MOUTH). ממליצים כאלה מביאים ערך רב לעסק שלנו כיון שהם יודעים להסביר בדיוק לאלה שהם מפנים מדוע כדאי לבקר אצלנו באתר ולקנות מאיתנו. המדריך שנפרסם יעזור לכם לבנות תוכנית מדויקת ועוצמתית.

14. תוכנית פיננסית

הגענו לחלק האחרון והמסכם של המחקר האסטרטגי שלנו שמסתיימת בחלק הפיננסי של התוכנית. כאן נסכם את כל הנושאים הכספיים הקשורים להוצאות של העסק שלנו, נעבור ונחזור על כל הסעיפים בהם תכננו הוצאה ונרשום אותה במדויק בחלק הזה, נוסיף גם זמן לכל הוצאה, מתי היא צפוייה לצאת והם במזומן או בתשלומים כאלה ואחרים. הבעייתיות בחלק הזה היא שאף פעם לא נצליח להגיע לרמת דיוק של 100%, אבל נקבל מושג מאוד קרוב לאיזה הוצאות צפויות לנו.

החלק השני של התוכנית הפיננסית היא לדעת מה הרווח הצפוי על כל השקעה בכל פרק זמן. על כן נחזור שוב לתוכנית שכתבנו ונראה מה הרווח הצפוי במקרים בהם דיברנו על גידול במכירות, גידול בלקוחות, נברר היטב כמה זמן יקח לנו להגיע למספרים האלה ונכניס גם אותם לתוכנית הפיננסית. ככל שנעמיק יותר במספרים וביכולת שלנו להחזיר את ההשקעה כך תהפוך התוכנית שלנו למדויקת יותר, נקבל פרופורציות יותר נכונות להתכנות העסק והיכולות לשנו לבצע בדיוק פיננסי רב את אשר כתבנו בתוכנית.

צירפתי כאן קישורים לטמפלטים שיעזרו לכם לכתוב את התוכנית שלכם ביתר קלות

סיכום

כפי שראיתם בניית תוכנית אסטרטגית לעולם האי קומרס אינה משימה קצרה. היא לא קשה במיוחד אבל דורשת מחשבה רבה והבנה רבה של העסק, הלקוחות והמתחרים. בוודאי שמתם לב שהרבה מהחלקים של התוכנית מדברים על מהות העסק הכללית ועל הערך שאנחנו נותנים ללקוחות. לעסקים שקל לענות על השאלות הקשורות לשני אלה יהיה הרבה יותר קל לסיים את התוכנית במאמץ קל, אולם חברות שלא הצליחו לענות על השאלות המהותיות ידרשו לנבור בעסק שלהם ולהבין את מהות העסק. יתכן וחלק מהאנשים, חברות או יזמים יבינו שהמקום בו הם נמצאים לא מבשר טובות והתוכנית הזאת וכל לעזור להם לממש את הפוטנציאל בתעשייה או בעסק שלהם.

מומלץ מאוד להשקיע את המאמץ הנדרש בהכנת התוכנית. כל שלב שחקרתם וכתבתם יעזור לכם בתובנות שתצטרכו לשלב הבא. אתם בוודאי גם שמתם לב שככל שתתעסקו בתוכנית זמן רב יותר תוכלו להבין יותר על העסק והדברים יעשו קלים יותר להבנה וקלים יותר לתכנון ומימוש.

רק עוד דבר קטן לסיום – נושא הלוגיסטיה במערך האי קומרס מורכב וחשוב, דנו בכך כבר בחלק הרלוונטי הזה במאמר. אני מצרף כאן כמה קישורים לקריאה נוספת בנושא הלוגיסטיקה, מה שיכול לעזור מאוד לעסקי אי קומרס חדשים להצליח הרבה יותר מהר.

ב ה צ ל ח ה

318 views0 comments
bottom of page