• ד״ר אורן דיין

פיענוח האלגוריתם של פייסבוק


.חוקי הבסיס של הרשת החברתית שכל אחד חייב להכיר הסוד פוצח אחרי עבודת מחקר מקיפה, איך עובד האלגוריתם המסתורי שלא מפסיק להשתנות ומה אפשר לעשות כדי להצליח ולנצח אותו

האלגוריתם של פייסבוק מתפתח כל הזמן וזאת על מנת לספק חוויה טובה יותר למשתמשים. אך שינויים תכופים באלגוריתם של הרשת החברתית המפורסמת עוררו התעניינות התעניינות רבה, במיוחד כאשר הודיעה פייסבוק שתעניק עדיפות עליונה לפוסטים שיוצרים שיחות משמעותיות ברשת ובמיוחד אלה של בני משפחה וחברים (אל מול דפים עסקיים או מלכודות קליקים). התגובה לעידכון זה היתה אחת מהסקרנות והדאגה של מותגים, מו"לים ומנהלי פייסבוק, שתהו האם ההישג האורגני שלהם יקבל יותר ממכה קלה בכנף, ומעכשיו יגיעו הפוסטים שלהם לאחוז קטן עוד יותר מהקהל האורגני שלהם בפייסבוק שנחשב לבין 2.5%-5% מסך העוקבים לדף.

אז הנה כל מה שאנחנו יודעים על איך האלגוריתם של פייסבוק עובד ומה אנשי השיווק ומנהלי המותגים יכולים לעשות כדי לשגשג בפייסבוק ב 2018.

בואו נצלול פנימה !

כיצד משפיע האלגוריתם של פייסבוק על הניוז פיד

לפייסבוק יש אלפי פוסטים פוטנציאליים שעשויים להופיע בעדכון החדשות אצלכם בפיד. האלגוריתם המתוחכם לוקח את הפוסטים האלה ומסדר אותם לפי מידת הסיכוי שתהיה לכם אינטראקציה עם התוכן. זאת על פי פייסבוק תיאוריית הבסיס.

האלגוריתם מורכב מ4 חלקים:

  1. כמה פוסטים זמינים יש ברגע נתון

  2. סימני היכר – מה שמשווקים ובעלי המותג צריכים לפרסם לנו על מנת שנחלוק סוג כזה של תוכן

  3. תחזית לגבי השימוש שלכם בסוג כזה של תוכן (האם נחלוק אותו, נגיב, וכו)

  4. וציון כולל לפוסט שהועלה

אלו הם ארבעת הגורמים המרכזיים של האלגוריתם שאמור לשרת את המטרה הבלעדית של מתן תוכן מעניין למשתמשי פייסבוק השונים שתשפר את הממשק לחוויה כוללת טובה יותר.

בעבר, פייסבוק השתמש בכל מיני סימנים כדי לקבוע אילו הודעות יוצגו למשתמשים:

האלגוריתם יסמן את הפוסטים שקיבלו את מספר התגובות והשיתופים הגבוהים ביותר.

  1. כמה זמן השקיע הגולש בקריאת התוכן

  2. שיתוף לינק במסנג'ר

  3. תגובות לוידאו

  4. מעורבות בפוסט

  • אחרי הפרסום

  • תגובות או לייקים לתמונה טקסט או וידאו

  • פרסום בסטורי של מותגים

  • מעורבות עם מותג אשר שותף על ידי אדם פרטי

  • כמה אינפורציה הוא נותן

אחת הסיבות לכך שפייסבוק יעדיף פוסטים של בני משפחה וחברים על פני תוכן ציבורי או מסחרי מדפים עסקיים, היא בגלל שבפייסבוק מאמינים שחיבור בין אדם לאדם הוא בעל ערך רב יותר מאשר חיבור של אדם אל דף עסקי. ההנחה הזאת אומנם נזנחה בשנים האחרונות על ידי מכונת הפרסום חסרת המעצורים של פייסבוק, אך ניראה כי המכונה המשומנת היום מוכנה לגבות יותר כסף מכל דף בשל הסיבה ששטחי הפרסום יתמעטו במכוון.

אז נסכם בכמה מילים - לדעת פייסבוק תוכן מחברים ומשפחה נוטה לעורר מעורבות "פעילה" יותר מצד המשתמשים.

נתקדם!

כאשר בוחנים את סוגי התוכן שפייסבוק יעדיפו בעדכון החדשות קדימה, חשוב להבחין בין אינטראקציות "אקטיביות" ו"פאסיביות ". אינטראקציות פעילות כגון שיתוף, תגובה ותגובה יחזיקו משקל רב יותר מאשר אינטראקציות "פסיביות" כגון לחיצה, הצגה או רפרוף.

אינטראקציה אקטיבית נחשבת לתגובה, שיתוף ולייק. אינטראקציה פסיבית נחשבת הקלקה על פוטס, צפייה, רפרוף על וידאו .

הבה נבחן כל אינטראקציה אקטיבית בפירוט רב יותר.

1. תגובות

החלק החשוב ביותר באלגוריתם המתחדש של 2018 הוא נושא התגובות.

פוסטים בדף שיוצרים שיחה בין אנשים יופיעו גבוה יותר בעדכון חדשות. לדוגמה, סרטונים בשידור חי גורמים לעתים קרובות לדיון בקרב הצופים בפייסבוק - למעשה, סרטונים חיים בממוצע מקבלים פי שש אינטראקציות כמו סרטונים רגילים. עם זאת, חשוב להבהיר כי שימוש בפתיונות הקלקה ומלכודות לייקים יגרמו למעשה להקטנת החשיפות שלכם בניוז פיד. באופן תיאורתי, עד היום זה לא הוכח כיון שבאופן מעשי אין לפייסבוק דאך לדעת מה זה מלכודת לייקים ומה זה פתיון הקלקה. לשם כך צריך גורם אנושי במערכת וזה בדיוק ההיפך מאלגוריתם.

2. שיתוף

הדבר השני החשוב ביותר בההרכיית הבנת האלגוריתם של פייסבוק הוא נושא שיתוף התכנים.

אפשר לשים לב שפייסבוק מבדילים בין שני סוגי שיתופים.

  1. אנשים שמשתפים קישורים או תוכן ב- Messenger

  2. שיתוף של פוסט על הקיר – או על קיר של חבר

במילים אחרות, אין לפייסבוק העדפה בין שני השיתופים אך שניהם נחשבים באותה מידה, זה אומר שכמות השיתופים חייבת להיות מעורבת על פי העדפות אישיות, כיון שחלק מהאנשים יחלקו תוכן במסנגר, וחלק דרך הקיר.

עוד פרמטר חשוב הוא שזה כבר לא מספיק רק לבקש ממישהו לשתף את הפוסט שלך. פייסבוק תשים לב כמה קוראים יש על השיתוף של החבר, כמה שיח הוא עורר (תגובות) וכף תקבע את מידת הויראליות של הפוסט. לדוגמה, אם אני משתף פוסט מדף הפייסבוק של DIFF שיווק דיגיטלי והחברים שלי מתחילים להגיב על הפוסט המשותף שלי בתוך העדכון, הפוסט הזה ימשיך להופיע בפני אנשים אחרים, ובכך יגדיל את טווח ההגעה של הפוסט, כיון שהוא עורר שיח בקרב החברים ששיתפו את הפוסט. אבל אם אני משתף פוסט מתוך הדף של DIFF שיווק דיגיטלי והוא לא מקבל תגובות מהחברים שלי, הפוסט של DIFF יפגע בתור פוסט "חדשותי" והרלוונטיות שלו בקרב קהלי היעד תקטן משמעותית.

מעורבות לפוסט הוא הסממן השלישי לויראליות של פוסט. זה אומנם לא חזק כמו השניים הקודמים אבל מעורבות משדרות לפייסבוק מסר של מעורבות פעילה בפוסט, ולכן מספר גבוה של לייקים, או כל סממן אחר, לבבות, ואייקונים דומים, מייצרים מעורבות פעילה ותגובות להישאר צורה של "מעורבות פעילה" שיעזור ההודעות של מותגים להגיע יותר אנשים בתוך עדכון חדשות.

אנחנו לא יכולים לצפות מכולם לשתף או להגיב על הודעות, ולכן התגובות הן דרך מעולה לפייסבוק לשפוט את איכות התוכן. ועל פי פרסום של מארק צוקרברג, תוכן הינו חלק מאוד חשוב בנושא קידום הפוסטים האורגנים:

"המחקר מראה שכאשר אנו משתמשים בתקשורת בתוך רשת חברתית כדי להתחבר לאנשים שאכפת לנו מהם, זה יכול להיות טוב לכולנו. אנחנו יכולים להרגיש יותר מחוברים ובודדים פחות, וזה עולה בקנה אחד עם צעדים ארוכי טווח של אושר ובריאות. מצד שני, קריאה פסיבית של מאמרים או צפייה בסרטונים - גם אם הם משעשעים או אינפורמטיבים- לא יכולה להיות טובה כמו החיבור האישי שלנו כבני אנוש אחד לשני".

מארק צוקרברג מתבטא מאוד יפה, אך באופן מעשי, אל לנו לשכוח שמנוע ההכנסה העיקרי של פייסבוק הוא בדיוק ההיפך ממה שמוצג לנו כאן, חברות מפרסמות ותקציבים הם מקור ההכנסה העיקרי של רשת המדיה של פייסבוק שמנסה כעת לחזור להיות רשת חברתית.

הנה סיכום מהיר של מה שאנחנו יודעים עד כה בנושא התוכן

1. תוכן שמניע אינטראקציה עם אנשים ימשיך לקבל עדיפות על פני תוכן שמניע אנשים לרכוש

2. דפים עסקים בפייסבוק יראו ירידה בכמות החשיפות האורגניות, צפיות בוידאו וטראפיק שפייסבוק מפנה לאתרים. הדבר יכול להשתנות כמובן בהתאם לסוג התכנים ישעלו על הדף.

3. במשך החודשים הקרובים ימשיך האלגוריתם להתעדכן ונמשיך לראות שינויים על הניוז פיד, החשיפות והצפיות.

אז מה מותגים יכולים לעשות כדי לשפר את הניראות שלהם בפייסוק

החברות השונות והמותגים צריכים להתרכז באינטראקציה עם קהל הלקוחות שלהם. המגע עם הקהל חשוב מאוד כיון שרגע הקסם הזה יקבע האם בסופו של דבר יקנו את המותג ואף ימליצו עליו, או שרק יזכרו אותו, או שגם זה לא, במידה והמותג לא עניין את הלקוחות הפוטנציאלים. על כן חשוב להבין כי השינוי בפייסבוק משנה את כללי המשחק בעבור החברות.

3 דברים חשובים שכדאי לעשות

1. תוכן שמחבר בין אנשים. כדאי להתמקד בנושא התוכן שמעניין אנשים מבחינה חשיבתית ורגשית. תוכן סתמי לא ישיג את המטרה.

2. לפרסם תוכן שאנשים ישמחו לחלוק אחד עם השני.

3. לפרסם תכנים שמעניינים נישות מסויימות כגון קבוצות ספציפיות בפייסבוק.

התמקדות בתוכן שמחבר בין אנשים באמצעות אינטראקציות משמעותיות עשויה להיראות ולהרגיש דומה לאסטרטגיית פייסבוק הנוכחית שלך, אך זהו שינוי יסודי באופן שבו אנו עשויים להתקרב לתוכן המתקדם שפייסבוק מצפים לו. במקום ליצור תוכן, עבור המותג שלך, אנחנו צריכים להתחיל ליצור תוכן עבור אנשים שמתעניינים במותג, כי זה כנראה יהיה הניצוץ הראשוני שיספק רגש כדי ליצור תגובה או לשתף.

יצירת תוכן ללקוחות שלנו דורשת מאיתנו להבין את הקהל שלנו ברמה עמוקה ביותר. על כן נשאל את עצמנו את השאלות הבאות:

מה מאתגר את הקהל שלך?

מהם המניעים של הקהל שלך?

מה הקהל שלך אוהב לקיים אינטראקציה?

מה מושך את הקהל שלך?

בDIFF שיווק דיגיטלי למשל, גיליתי שהקהל שלנו דואג מאוד לשיפור יכולות השיווק והמדיה החברתית שלו בצורה פעילה. פיסת הידע הפשוטה הזו עוזרת להדריך כל פיסת תוכן אחת שאנו יוצרים עבור מדיה חברתית.

לדוגמא: הפוסט הזה עוזר ללקוחות שלנו לתת שירות יותר טוב במדיה החברתית.

לסיכום - כל פיסת תוכן שאנו חולקים לפייסבוק משרתת מטרה מסוימת, מעוררת רגש בקרב קהל היעד שלנו, כך שהם מרגישים מחויבים להגיב על התוכן שלנו או לשתף אותו עם מישהו שעשוי גם למצוא אותו מעניין.

יותר ממיליארד אנשים ברחבי העולם משתמשים ב- Facebook Groups. יותר מ -100 מיליון אנשים רואים את הקבוצות כחלק החשוב ביותר של הפעילות שלהם בפייסבוק. קבוצות הן הדרך המושלמת לבנות קהילה פעילה ומעורבת סביב נושאים שמעניינים אותם. בין אם זה חדשות, ניהול כספים, טכניקות איפור, מדיה חברתית, שיווק, נסיעה, אופנה, או כל דבר אחר, יש קבוצות גדולות של אנשים שמחכים להתחבר עם אנשים שירחיבו להם את האופקים ויעניינו אותם בתוכן חדש בתוך תחום העניין שלהם.

הסוד האמיתי בעבודה בקבוצות פייסבוק הוא העובדה שמנהלי קהילות יוצרים שיחות בקרב הקהל שלהם ומחברים אנשים מכל רחבי העולם למותג ספציפי, רעיון ספציפי או קניה ספציפית.

לכן ראינו עלייה דרמטית כזו בשימוש בקבוצות ובהעברת הודעות במהלך השנים האחרונות. בים של חדשות ותוכן, קבוצות והודעות הן דרך מעולה להציע לאנשים הצעת ערך פרטית ודאך אישית יותר לחלוק את הרעיונות, דיעות, כאבים ופחדים. על ידי יצירת קבוצת פייסבוק עבור הקהילה שלכם, אתם מספקים מקום פתוח שבו אנשים יכולים לשתף פעולה אחד עם השני וכולם אם המותג.

עד כאן החלק הראשון של האלגוריתם של פייסבוק. חלק ב של הפוסט הזה יסביר איך להגביר את החשיפה של הפוסטים האורגניים בפייסבוק בהתבסס על האגוריתם של פייסבוק.

#פייסבוק #אלגוריתם

צור קשר
Whatsapp_logo_svg.png
  • המדרשה לשיווק דיגיטלי DIFF
  • המדרשה לשיווק דיגיטלי DIFF
  • המדרשה לשיווק דיגיטלי DIFF

© 2018 DIFF DIGITAL MARKETING