top of page

פייסבוק נלחמת בפייק ניוז – תתן עדיפות לחדשות ממקורות מהימנים


פייסבוק התגלה כצינור יעיל להעברת מידע שגוי וחדשות מזויפות במהלך הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016 ומאז מנסה פייסבוק להילחם בתופעה.

דונלד טראמפ נשיא ארצות הברית דירג את מבקריו במצעד שכינה אותו "מצעד הפייק ניוז" ובין הזוכים של הנשיא היתה "הקנוניה הרוסית" נגדו. מצעד הפייק ניוז התפרסם באתר של המפלגה הרפובליקנית שקרס לאחר כמה שעות.

בחודש דצמבר 2016, החברה אימצה מערכת דו-שלבית על מנת שהמשתמשים יוכלו לסמן הודעות או חדשות מזוייפות וחדשות אלה עברו מבדקים על מנת לבדוק את אמינותם. החדשות הבעייתיות תויגו כאלה והמבדקים באמת הוכיחו את אמינותם כלפי הציבור הרחב. בדצמבר 2017 החליטה פייסבוק להפסיק את התגים "Disputed by 3rd Party Fact Checker " לאחר שגילו שבודקי העובדות האחראים על התהליך מוסיפים סיפורים מזויפים לרשת, ועל כן בחרה פייסבוק לתת אמון במשתמשיה על מנת להילחם בתופעה. יתרה מכך הרבה יותר אנשים התעניינו בתוכן המזוייף מתוך סקרנות ולכן נחשפו תכנים אלה ליותר משתמשים מאשר התכנים הנכונים או האמיתיים עצמם.

כמה ימים לאחר מכן, מצעד הפייק ניוז של טראמפ, הודיעה פייסבוק שתנסה לצמצם את התופעה של פרסום תכנים שקריים וכי יש בכוונתה לשפר את איכות התכנים שמתפרסמים על גבי הפלטפורמה. פייסבוק תיתן עדיפות ברורה להודעות חדשות מבעלי אתרי חדשות אמינים הידועים במקורות מידע אמינים. פייסבוק תבחן את השיטה תחילה בארצות הברית ולאחר מכן תרחיב את המנגנון לכל העולם.

על מנת להבין מי יחשב למקור מידע אמין, הכינה פייסבוק סקרים ייעודיים אשר יחולקו על פי שיטת מדגם מייצגת באמצעות הרשת החברתית שלה. מטרת השאלונים היא לזהות את מי מחשיבים המשתמשים כמקור מידע אמין ובמי הם חושדים כמפיץ פייק ניוק. פייסבוק הודיעה שלא תפרסם בפומבי את רשימת בעלי אתרים מהימנים. בניסיון לזהות ולתעדף מקורות חדשות מהימנים, פייסבוק תמשיך לנסות לבלום את ההתפשטות של החדשות המזוייפות.

ישנו סיכוי טוב שהמדיניות החדשה תגרום ליותר בעיות מאשר תפתור אותן. עבור המותגים הגדולים והמוכרים לא תהיה בעיה להוכיח אמינות כיון שיש להם קהל רחב ומוכר, א מה לגבי תחומים נישתיים, אשר הקהל שלהם צר, כיצד תוכח אמינותם? האם זה אומר כי סקירה סקירות ששונות מדעת הרוב יחשבו מעתה לבלתי מהימנים כי יש להם נקודות מבט שונה? מה לגבי אתר החדשות שמציגים לעיתים דיעות מנוגדות, תחקירים שונים לאותה חדשה, איך יופיעו הכתבות האלה תחת אותה כתובת אתר?

אנשי תעשיית החדשות מטילים ספק גדול ביכולות של פייסבוק להחליט מבחינה אלגוריתמית מה מהימן ומה לא, מה נכון ומה לא, ומה לבסוף תהיה הדיעה הרווחת בציבור. לדעתם סוג כזה של נסיון לקבוע מה אמין ומה לא יכול להיות גרוע מאוד לפייסבוק לטווח הארוך. נראה שגם צוקרברג נמצא במצב של חוסר וודאות כיון שבשבוע שעבר אמר שהוא בוחן מחדש את הניוזפיד של פייסבוק כדי להראות למשתמשים "אינטראקציות משמעותיות חדשות". לאחר מכן הסביר צוקרברג את היקף השינוי עבור ההמפרסמים, אחוז החדשות בניוזפיד של פייסבוק ירד ל 4% בלבד.

"עדכון זה לא ישנה את כמות החדשות שנראות בפייסבוק אלא רק יעביר את מאזן החדשות לצידם של חברי קהילה שרואה את מקורות המידע האלה אמינים", כתב מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג. אך בפועל נראה שכמות החדשות שנראה בפייסבוק תשתנה בהחלט, החברה הודיעה כבר כי היא תתחיל לתת עדיפות לפוסטים מחברים של משתמשים על פני מותגים או חברות שהם עוקבים אחריהם. זה יוריד את מספר החדשות בפיד ל4% כאמור.

39 views0 comments
bottom of page