top of page

המדריך לכתיבת תוכנית שיווקית


איך לכתוב תוכנית שיווקית

הרבה פעמים אנחנו שומעים את המונח תוכנית שיווק, אבל לא תמיד בטוחים אם זה באמת חשוב לכתוב אחת כזאת או שעדיף ישר לקפוץ למיים ולהתחיל עבוד בלי תכנון מוקדם. אחד הגורמים לכשלון בעסקים הוא חוסר תכנון וחוסר ידע מוקדם, ועל כן התשובה היא חד משמעית – לכתוב תוכנית שיווק זאת החלטה נכונה!. הרבה תוכניות שיווקיות יכולות להיות די מוגזמות או לא מדוייקות, וכתוצאה מכך לא משקפות את הענף, את העסק ואת הפוטינציאל, אפשר לראות את זה קורה בתעשיות B2B ובתעשיות B2C כאחד, ולכם אנחנו מציעים כאן שיטת עבודה סדורה ומדוייקת להבטחת תוצאות טובות. אז בואו נתחיל !

תמצית מנהלים

החלק הזה הוא הראשון שיקרא והאחרון שיכתב, בחלק הזה נסכם את כל השלבים שכתבנו בקצרה, על מנת להסביר לקורא מה בעצם הרעיון מאחורי התוכנית. זהו סוג של סיכום תמציתי שאת עיקריו אנחנו מביאים בחלק הזה של התוכנית. על כן, נכניס בחלק הזה כמה משפטים מכל אחת מהכותרות שנכתוב במהלך המסמך, מיותר לצין שאת החלר הזה נכתוב בקצרה ונכניס רק את הדברים החשובים על מנת שנוכל לשמור את החלק הזה קצר וברור לקורא.

המלצה שלנו היא להכניס לחלק הזה גם ניתוח SWOT, הכולל למי שלא מכיר את החולשות והחוזקות של העסק, לצד איומים בשוק ואת ההזדמנויות שהאיומים האלה מייצרים לנו. זה גם מרענן את תמצית המנהלים וגם נותן נקודת מבט עניינית על העסק.

היוזמות העיסקיות

מרכיב היוזמות העסקיות בתכנית שיווקית יעזור לכם לפלח את היעדים השונים של העסק, זה יכול להיות על פי מחלקות או על פי תחומי ביצוע. חשוב להקפיד לכלול יוזמות ספציפיות שניתנות לביצוע מיידי. היוזמות או הפרוייקטים האלה צריכים לקבל כאן ביטוי באופן שבו נתאר תחילה מה היוזמות או הפרוייקטים האלה, מה היעדים ואיך אנחנו מתכוונים למדוד את היעדים?

שוק היעד

בחלק הזה כדאי לערוך מחקר שוק בסיסי. אנחנו ממליצים לחקור את הדברים הבאים: מה גיל הלקוח, מה הם המאפיינים של הלקוח מהחינת הרגלי קניה, סביבת מגורים, רמת הכנסה, העדפות למותגים אחרים, אכזבות ממותגים אחרים, ועוד פרמטרים שתזהו שקשורים ישירות ללקוח שלכם.

כדאי לחקור גם את התחרות והמתחרים, כלומר, מי המתחרים, במה הם מתחרים בנו (מחיר, קרבה, שירות, יעילות ביצוע, תמורה למחיר), מה הם עושים פחות טוב מאיתנו, מה לקוחות אוהבים אצל המתחרה, מה לקוחות לא אוהבים אצל המתחרה. שווה לבדוק את הפרסומות של המתחרים, להבין מה המסר לצרכן, מה התועלות שמציע המתחרה, מה הוא מפרסם בדיוק (מחיר, חוויה, עליונות מותגית) וכו.

אסטרטגיית השיווק

בחלק הזה נתאר בבירור איך נגיע למטרות שהצבנו בסעיף הקודם. נתאר איך נעביר את לקוחות המתחרים אלינו, מה יציע העסק ללקוחות החדשים, מה תכלול הפרסומת שלנו ואיזה מסרים נציג ללקוחות. אנחנו ממליצים לתאר 7 פרמטרים על פי הסדר הבא:מה המוצר, מה המחיר, איך נקדם אותו, איך נפיץ אותו, מי האנשים שנכלול בתהליך, מהו המסק הפרסומי בפרטי פרטים, ואיך נשכנע את הקהל שלנו שההצעה שלנו בעלת ערך.

ניתוח שוק

אסטרטגיית השוק שלך משתמשת במידע הכלול בקטע שוק היעד שלך כדי לתאר כיצד החברה שלך צריכה להתקרב לשוק. מה העסק שלך יציע ללקוחות שלך פרסומות שהמתחרים שלך כבר לא מציעים להם?

תקציב

החלק הזה מהותי במיוחד, הוא גם מסשף את ההוצאות הנדרשות באמת להוציא אל הפעול את התכנון שלכם, והוא גם חשוב לאיש הכספים של החברה בדרך להבין האם ההוצאות מוצדקות או לא בהתאם ליעדים שקבעתם. נתאר בפירוט את ההוצאות, קניית מדיה, גרפיקה, עריכה, עובדים, ריטיינר, תוכנות שונות, אחסון אתרים או קניית דומיינים, בניית דפי נחיתה, הנחות ומבצעים על מנת שלא נפספס שום דבר בחלק של הכסף, שהוא עיקר התוכנית.

ערוצי שיווק

לבסוף, תוכנית השיווק תכלול רשימה של ערוצי השיווק בהם תכננתם לעבוד. בעוד שהחברה עשויה לקדם את המוצר עצמו באמצעות שטחי פרסום ומודעות, ערוצי השיווק הם המקום בו תפרסמואת התוכן שמחנך את הקונים, מייצר לידים ומפיץ מודעות למותג שבסופו יעודדו קניה.

אם אתם מפרסמים (או מתכוונים לפרסם) במדיה החברתית, זה המקום לדבר על זה. זה המקום לתאר את הרשתות חברתיות בהם תרצו לעבוד, לפתוח דפים ולנהל קהלים. זה גם המקום לתאר את שיטת העבודה בכל מדיה, ולספק הוכחות לכך שהעבודה ברשת הזאת תצליח. הרבה מאוד מהעסקים פותחים ערוצים בפייסבוק ואינסטגרם למשל רק בגלל ש"לכולם יש" אבל שוכחים לבדוק האם עבודה בערוץ מחזירה את ההשקעה בכלל.

עסקים עם נוכחות נרחבת במדיה החברתית יכולים אפילו לשקול להרחיב את האסטרטגיה החברתית שלהם בתבנית תוכנית מדיה חברתית נפרדת.

על מנת לכתוב את התוכנית בהצלחה, נפרט כאן את ראשי הפרקים לכל חלק על מנת להקל עליכם את העבודה:

תקציר מנהלים

• שם החברה

• מי הצוות

• הצהרת יעדים

• ניתוח SWOT

יוזמות עסקיות

• יוזמות חברתיות כוללות

• יוזמות שיווקיות, יעדים, מדדים

• שוק היעד

• שם תעשיה

• מיהו הקונה (ניתוח/תיאור)

• ניתוח תחרותי

אסטרטגיית שוק

• מוצר

• מחיר

• קידום

• אנשים

• מסר

• הוכחה מוחשית לכך שהפעילות תצליח

תקציב

ערוצי מדיה חברתית

• תוכנית יומית / שבועית / חודשית לכל ערוץ

• פירוט תכנים לכל ערוץ בכל יום

• תקציב יומי

• יעדים יומיים / שבועיים / חודשיים

• מטריקס הערכת ביצועים

בהצלחה !

160 views0 comments
bottom of page