לפני שתחליטו על אסטרטגיית השיווק לרשתות ולמדיה חברתית, כדאי לבדוק שאתם מקצים את המשאבים והזמן הדרושים. ד"ר אורן דיין בסקירת מומחה לעולם הרשתות החברתיות ומה הם 5 הטרנדים הצפויים לשנת 2018
בבלוג הזה אציג לכם את הטרנדים שלדעתי מנהלי תוכן ורשתות חברתיות צריכים להיות מודעים אליהם, ולתכנן את האסטרטגיה לשנה הנוכחית בהתאם.
1. תוכן וידאו חי ימשיך לגדול. LIVE VIDEO
מוקדם יותר החודש, הודיעו פייסבוק על שינויים באלגוריתם של עדכוני החדשות שלהם, העדכון ישנה שוב את סוג התוכן שמשתמשים יהיו חשופים. יותר תוכן מחברים ובני משפחה, במקום הדפים שהם עוקבים אחריהם. במילים אחרות, פוסטים המעוררים את כמות הדיונים הגבוהה ביותר בקרב המשתמשים, במיוחד כאשר הם משותפים על ידי אלה ברשתות שלהם - צפויים לקבל דירוג טוב יותר. סוג התוכן הכי נחשב מבחינת פייסבוק, הוא זה שמביא את החיבור הטוב ביותר בין פייסבוק לגולשים וכיום התוכן הזה הוא ללא ספק השידור החי בוידאו – LIVE VIDEO.
על פי נתוני פייסבוק, סרטונים חיים או לייב, מקבלים פי 6 חשיפות או עניין מאירועים שאינם בשידור חי וזה מבטיח למשתמשים את היכולת לקבל יותר שיתופים, ומועורבות הרבה יותר גדולה, כולל לייקים, תגובות אוהדות ותיוגים. בנוסף, אולי כדי לעזור להגביר את ההתחייבות הזו של פייסבוק, סמנכ"ל המוצר שלהם, פידג'י סימו, הודיע בשבוע שעבר כי הערוץ יציג תכונה חדשה שניקרת Watch Party, שבה קבוצה של משתמשי פייסבוק יכולה לצפות בווידיאו באותו אותו זמן. עם זאת, ראוי לציין כי Watch Party יוכל להתרחש גם כאשר הוידאו אינו לייב או בשידור חי.
אז האם הפיצ'ר החדש הזה מצביע על ירידה של וידאו לייב? לא בדיוק. השינוי האמיתי היחידי שאני חושב שיתרחש הוא עלייה פוטנציאלית בהתמודדות עם סרטונים חיים לאחר שהם כבר הסתיימו - כלומר, קבוצה של משתמשים שהחמיצו את השידור יוכלו פשוט לצפות בו מאוחר יותר בWatch Party. על פי נתוני המחקר של פייסבוק, יותר מ60% מהעסקים מתכוונים להגביר את השימוש בוידאו. גם בשנת 2017 גדל מספר העסקים ששילבו וידאו ב14% לעומת 2016.
אז איפה כדאי יהיה למקד את המאמץ ב2018? אם ניקח בחשבון את שינויי האלגוריתם האחרון, החשיפה שמקבל וידאו, היכולת לצפות בסרטונים לאחר שנגמר השידור החי שלהם, התשובה היא חד משמעית וידאו לייב. זה שווה את ההשקעה ונחשב לנכס דיגיטלי מצויין. אגב, אם הקהל שלכם לא נמצא בפייסבוק, שווה למצוא אותו ברשתות האחרות ושם לפנות אליו דרך סטורי או המקביל שלו באמצעות וידאו.
אחת השאלות שחוזרות על עצמן היא איזה תוכן לשדר. לדעתי כדאי לנקוט בגישה של שיתוף הקהל בתכני וידאו קצרים דרך הפיד של פיסבוק, סטורי באינסטגרם או טוויטר, על מנת לשמר עוקבים ובעיקר את אלה שלא יכולים לבוא במגע אמיתי עם המוצר. האסטרטגיה ברורה, שימור עוקבים על ידי שיתוף בתכנים מהמותג שהדרך היחידה של המשתמש לחוות אותם היא דרך הלייב. דרך הצפיה נתפסת כשיתוף רגשי מצד החברה, יש כאן רגש של סקרנות חדשותית שמעורר עניין גדול.
יש הרבה דוגמאות לשיתוף תכנים בדרכים של לייב וידאו, HUBSPOT עשו כנס INBOUND MARKETING בו הם שיתפו את כל מי שלא יכל להגיע לכנס בתכניו בנוחיות מירבית. כמובן שהחוויה לא דומה לאירוע האמיתי אבל למי שלא יכל להגיע סיפק הלייב תכנים ברמה גבוהה וחיזק את המותג HUBSPOT בקרב חסידיו. דרך נוספת של שימוש נהדר בלייב הוא סשן של שאלות ותשובות Q&A, שעוזר לאנשים להבין את מהות המוצר, שירות לקוחות, הצעות יעול וכו. סרטונים אלה שמישים מאוד גם לאחר הלייב ועוזרים לבנות אינדקס מעולה לשימוש מאוחר יותר.
2. פלטפורמות הודעות
אם אתם עדיין מחשיבים את האפליקציות להעברת הודעות כגון Facebook Messenger, WhatsApp ו- WeChat כחלופות להודעות טקסט מסורתיות, חשובו שוב – הפלטפורמות האלה להעברת הודעות נמצאות בשימוש של יותר מ-4 מיליארד משתמשים ברחבי העולם, וזו הזדמנות עצומה עבור מותגים השונים למנף את הפלטפורמות האלה.
בפועל, יותר ויותר מותגים משתמשים ביישומי העברת הודעות כדי לתקשר אחד על אחד עם לקוחות, דבר שמשנה לחלוטין את האופן שבו שירות הלקוחות מתבצע. אפליקציות אלה מספקות ללקוחות דרך מהירה וקלה יותר לקבל את הסיוע הדרוש, במקום להשהות את הלקוחות או להמתין למייל חוזר, שיחה חוזרת או סתם ניתוק. העברת הודעות עבור שירות לקוחות היא יותר מדרגית וחסכונית עבור עסקים, ועל ידי מתן חוויה טובה יותר עבור הלקוח, החברות יכולות לפתור את הבעיות של הלקוחות שלהם במהירות ולשמור אותם בקלות רבה יותר.
לדוגמה, רשת מלונות Hyatt משתמשת ב- Facebook Messenger לשירות לקוחות הזמין 24 שעות ביממה,. האורחים יכולים להזמין חדרים, ROOM SERVICE, לשאול שאלות ולקבל המלצות לנסיעות שלהם.
3. מציאות וירטואלית ומציאות רבודה Virtual Reality / Augmented Reality
המציאות הווירטואלית עדיין חדשה במקצת לסצינת השיווק, וב -2018, אנו צופים שהשוק ירצה לצרוך יותר תכנים מהסוג של מציאות מדומה או רבודה. על פי אגודת הטכנולוגיה של 2018 מציאות וירטואלית צפויה לראות גידול של 18% בהכנסות, וכן עלייה של 25% ביחידות שנמכרו. מציאות מדומה מצריכה ציוד מיוחד כגון משקפיים ואוזניות על מנת להעצים את החוויה. מה שמייחד את המציאות הוירטואלית זה מעורבות על ידי מתן חוויה בלתי נשכחת, בניגוד לכל מדיום קיים אחר - והמותגים מזהים במהירות את הערך הזה לעצמם וללקוחות.
לדוגמה, TOMS משתמשת במציאות הווירטואלית כדי להשפיע יותר על הלקוחות שלהם. המסר "אחד לאחד", מתייחס להתחייבות החברה להתאים לכל זוג נעליים שנקנה זוג חדש לילד נזקק ברחבי העולם. בעת ביקור ילדים שקיבלו נעליים חדשות במהלך טיול לפרו, TOMS יצרה את המציאות הווירטואלית הבאה ב -60 מעלות כדי ליצור ערך צפיה ממקור ראשון על של היוזמה הזו:
מה שיפה בסרטון הזה זאת העובדה שרוב האנשים שצפו בו לא תכננו טיול לפרו אבל כולם מבינים פתאום מה כוח הקניה שלהם במדינה שאותה לא ביקרו מעולם. החוויה הרבה יותר מעצימה כאשר משתמשים בציוד הVR המתאים, אבל גם ככה אפשר לראות את הסרטון הזה בנייד ולהזיז את המסך או לשלוט בו בחיצים שעל גבי מסך היוטיוב במחשב. כך או כך החוויה הרבה יתר מעניינת מכל מותג נעליים אחר שהכרתם או קניתם ממנו או אותו.
כמובן שאפשר לקחת את הסרטונים האלה למקומות נוספים, כמו שוק הנדלן לדוגמא. באתר הזה תוכלו לעשות סיור וירטואלי מאוד מוחשי בדירה. אפשר להסתובב בכל הבית, לראות מקרוב פרטים כמו את הכניסה לבית, צמחיה, ארונות מטבח, נוף, ריהוט מלא מקרוב, אומנות וכל מה שיש לבית המפואר הזה להציע. תוכלו לבחור את הקומה הרצויה ולהסתובב בחדרים, בבית ובגינות כאוות נפשכם.
4. ערוצים נוספים יקשו על ייצור רווחים (מוניטיזציה)
כאשר פייסבוק הודיעה על השינויים בערוץ החדשות שלה, ההערכה היתה כי מדובר בבדיקות שנערכו מאז התגלה כי הרשת שמשה כדי להשפיע על הבחירות לנשיאות ארה"ב ב -2016. וכאשר דווח שדפים צפויים לקבל פחות מעורבות, פירוש הדבר גם שקשה יותר למותגים לייצר רווחים מתוכן של פייסבוק - במיוחד משום שהתקציב בפייסבוק עשוי להוות הוצאה גדולה יותר, בעיקר על נושא המודעות שאמור לעזור לתוכן להגיע לקהל הנכון. אבל פייסבוק לא היה לבד בבדיקה מסוג כזה. רק בשבוע שעבר, הופיעה גוגל בפני הקונגרס האמריקני כדי להסביר כיצד רשתות אלה יילחמו בתכנים הקיצוניים שהשפיעו על הבחירות ועוד. מכך אנחנו למדים שוב על הכוח הרב שיש לשתי הענקיות האלה בסדר היום הציבורי ובהשפעה היומיומית על חיינו. גוגל היא הבעלים של יוטיוב אשר הכריז על שינויים משמעותיים בתוכנית השותפים שלה (YPP), אשר תקשה על יוצרים לייצר רווחים מסרטונים. במודל הקודם היה צריך לצבור 10,000 צפיות לכל החיים, וכעת על היוצרים לצבור 4,000 שעות צפייה בשנה, בנוסף ל -1,000 מנויי ערוצים כדי להשתתף בתוכנית השותפים של יוטיוב. YPP נאלץ לעמוד במבחנים מיוחדים נוספים, על מנת לוודא שהתוכן הויראלי הינו מקורי, לא פוגעני או גזעני וראוי לשידור וצפייה.
התחרות היום גדולה יותר מבעבר, המשימה היומיומית של הפלטפרמות היא להיות בטוחות מאוד עבור הגולשים, לצד אחידות תוכן ענייני ופחות פרסומי (פחות פרסומי הכוונה שהחברה לא משלמת עבור הפרסום). פרסומות אגב יהיו מותרות לחלוטין כיון שזה מנוע ההכנסה העיקרי של כל הפלטפורמות. לעומת זאת מטרת המותגים והחברות היא להבין את הרגישות שבעולם התוכן, ליצור תכנים טובים וראויים שיזכו לשיתופים או צפיות ויחסכו כמה שקלים בתקציב הפרסום שיאלץ לגדול כיון שמהחירים ברשתות האלה מתייקרים כל הזמן. הדרך היחידה לקבל ניראות הולמת ב2018 היא להבין את התכנים אותם מחפשים הקהלים לצרוך וליצור וכן רלוונטי ומושך לקבוצות אלה, הפלטפורמות לא יוכלו להילחם בסוג כזה של תוכן ועל כן הוא יהיה חייב לקבל חשיפה טובה.
5. חיפוש קולי ו- AI (Artificial Intelligence)
העוזרים האישיים הנשלטים על ידי קול מובנים כיום בכל דבר, החל מרמקולים חכמים, לטלוויזיות, למכשירים ניידים. למי שמכיר את הבאז וורד – IOT – אינטרנט של הדברים, מבין היטב לאן התעשייה הזאת הולכת. יתרה מכך, ככל שהפיתוח של טכנולוגיית רכב אוטונומית ממשיכה להתקדם, ברור כמעט באופן ודאי כי הפעלת קול תהיה מובנית לתוך מכוניות נהיגה עצמית. כבר היום מגיבים רכבים רבים לפקודות קוליות מצד הנהג, ולמערכות יש יכולות קוליות מאפשרות לנהגים לבצע שיחות טלפון מבלי להסיר את ידיהם מהגלגל.
התקנים אלה, המופעלים על ידי קול המגיבים וממלאים את הפקודות המילוליות שלנו לומדים יותר עלינו. הם לומדים להבדיל בין ההעדפות והצלילים שלנו ובמשקי הבית יש להם היכולת להבחין בין מספר קולות של מספר דיירים. בנוסף, הם בעלי היכולת לדעת מראש איזה מידע אנו עשויים לבקש ולהכין את המערכות השונות לפעולה מתאימה.
קחו בחשבון ש -72% מבעלי הרמקולים המופעלים על ידי קול כבר אומרים כי מכשירים אלה הפכו לחלק משגרות היומיום שלהם. ככל שסוג התוכן הזמין לגילוי על מכשירים אלו ממשיך לגדול, יחד עם הדרכים שבהן אנו מחפשים מידע, ייתכן שלא יחלוף זמן רב עד שהם ישנו את האופן שבו אנו גולשים באינטרנט וצורכים תוכן במדיה חברתית.
כבר היום אפשר לשאול את אלקסה של אמזון שאלות, לקרוא מיילים, להכתיב הודעות, לבקש בפקודות קוליות את תחזית מזג האויר, מפת הגעה, רייטינג של מסעדה מסויימת, לוח טיסות או רכבות, מידע על תחנת הדלק הקרובה וכו.
האתגר השיווקי הוא להבין איזה סוג מידע יכול להביא תועלת שיווקית למשתמשים, כלומר להתחיל לחשוב על איזה סוג של תוכן מדיה חברתית יכול להיות מותאם לצריכה באמצעות רמקול חכם, למשל. יצירת פתרון לצורך שהמשתמש אולי לא יודע שיש לו הוא הליבה לשיווק - איזה סוג של מידע או תוכן שהקהל היעד שלך מחפש על מדיה חברתית זה קל יותר כאשר הוא נמסר בצורה זו?
אם אתם צריכים עזרה, התרשים הבא של גוגל נותן לנו מידע על מה המשתמשים ירצו לקבל מהמכשירים המופעלים באמצעות קול.
לסיכום: החברות המסחריות מעצבות את המדיה החברתית כפי שהן רוצות ומוצאות לנכון. הרבה פעמים מנסות הפלטפורמות להכתיב לנו שינויים כאלה או אחרים, אבל זה לא מחזיק מעמד הרבה זמן. התפקיד של אנשי השיווק הוא למצוא את דרך הביניים בין האלגוריתם של הפלטפורמות, לבין דרישות הקהל, בין לבין צריך איש השיווק להחדיר אץ המסרים השיוקיים השונים. אם זה נעשה בצורה טובה ההצלחה היא פנומנלית, אם זה לא נעשה בדרך הכי טובה, אפשר לחפות על זה באמצעות תקציב, ולפעמים זה נעשה בצורה כלכך גרועה שאפילו כסף לא יעזור כאן. על כן ההמלצה היא לחשוב לעומק ולהבין לאן הולך השוק.