האלגוריתם של פייסבוק חוגג שנה
בינואר האחרון פרסמה פייסבוק שתעזור לשקף את הניוזפיד שלה ובכך את הסדר בו יראו המשתמשים את העידכונים והפוסטים השונים, וזאת אם אתם זוכרים, על מנת לאפשר לאנשים להיות בקשר עם משפחה וחברים קרובים יותר מאשר אנשים אותם הם פחות מכירים ופחות בקשר. זה היה אחד השינויים הגדולים של פייסבוק בעת האחרונה.
רק כמה חודשים לפני השינוי הגדול, עברה פייסבוק טלטלה גדולה בנושא הפצת מידע שגוי והשפעה על הבחירות לנשיאות. הודתה החברה כי היא נשמה על ידי שחקנים זרים כדי להפיץ מידע שגוי בתקווה להשפיע על הבחירות לנשיאות ארה"ב, בעזרתה האדיבה של קיימברידג 'אנליטיקה.
עד חודש אוגוסט 2019, השינוי באלגוריתם עדכוני החדשות הביא לירידה במעורבות בדפים העסקיים - בתוך קטגוריות מסוימות, בשיעור של עד 50%.
אך שנה לאחר מכן, מחקר חדש של NewsWhip אומר כי ייתכן שהמעורבות צמחה משמעותית בשנת 2019 - אך עם סוגים ומקורות תוכן ספציפיים. להלן מבט מקרוב על המספרים הללו, ועל סוג התוכן שהציג את הביצועים החזקים ביותר בשנת 2019 עד כה.
כמו שניתן לראות בגרף למטה – ישנה עלייה של 54% במעורבות תוכן באינטרנט. במסגרת מחקר זה, NewsWhip התמקדה במעורבות עם דפים בפייסבוק למעורבות בתכנים המשותפים ברשת החברתית. לשם כך, החברה ניתחה את ההתקשרות עם כ -27 מיליון מאמרים ברשת כדי לקבוע אילו נושאים, פורמטים ומפרסמים רואים את התוכן שלהם משותף ומקיימים אינטראקציה רבה יותר בפייסבוק. בין ה- 1 בינואר ל -10 במרץ השנה, NewsWhip מצאה שתכני אינטרנט / קישורים למאמרים או לתכנים שהופיעו מחוץ לדפים או הקבוצות המקוריות של פייסבוק - ראו פי 1.5 מעורבות יותר מאשר במהלך אותה השנה תקופה בשנת 2018.
המחקר מציין עוד כי מכיוון שחלק ניכר מהתכנים ששיתפו הגיעו ממקורות אחרים מחוץ לדפי הפייסבוק הציבוריים, המשתמשים התעסקו יותר עם קישורים המשותפים על ידי חברים ובני משפחה, בניגוד לתוכן מהדפים עצמם.
נבחנו גם הביצועים של תוכן מקורי של דף פייסבוק בשנה האחרונה - ולמרות שהמחקר לא הצביע על מדדים ספציפיים סביב עלייה או ירידה במעורבות בתוכן זה, הוא מצא כי פורמטים מסוימים הביאו ביצועים טובים יותר. פייסבוק טענה כי סרטונים חיים קיבלו פי 6 חשיפה ממקודם, והציעו שמנהלי עמוד עשויים לחזק את הדירוג שלהם אם מפרסמים יותר מסוג זה של תוכן. עם זאת שסרטונים לייב מהווים את האחוז הנמוך ביותר של פורמטי תוכן הפוסטים המניבים את הביצועים הטובים ביותר - כאשר התמונות חולשות על 10,000 ההודעות המובילות.
התמונות היוו כמעט מחצית מהפוסטים המובילים (שהביאו תוצאות טובות) שנבדקו. וידאו רגיל היה הבא בתור ורק אחוז קאן היה וידאו לייב. כלומר הטענה שפייסבוק לייב מביא למעורבות גבוה היתה לא נכונה כאשר בדקנו את הפוסטים הטובים ביותר לשנת 2019. ממצאים אלה תואמים את הממצאים שהתגלו גם שנה שעברה. הסטטיסטיקה נשמרה – הביצועים ירדו להפליא.
אז מה צופן לנו העתיד?
על פי הנתונים, נראה שפייסבוק הפסיקה לתת תפוצה רחבה לדפים גדולים. המגמה שניצפת כעת היא מעבר לקבילות קטנות יותר ומדוייקות יותר. התפוצה קטנה יותר, כיון שקהילה קטנה ומדוייקת מאופיינת במספר מצומצם יותר של חברים, אך התכנים יגיעו לאחוז גבוה יותר של חברי קהילה. כלומר תכנים לקהילה של 1000 איש יגיעו ל60% מהחברים שזה 600 איש בסך הכל, כאשר אם נשווה את זה לפעילות שלפני 10 שנים קהילה של 10,000 איש קיבלה חשיפה של 20%-25%. כלומר 2000-2500 איש. המצב הורע ללא ספק.
על פי צוקרברג, "לפעמים, קל יותר לשתף בצורה אינטימית יותר בקבוצה," והוסיף שהתשובה עשויה להיות "רשתות חברתיות קטנות ואינטימיות יותר." אך פייסבוק אינה רשת חברתית קטנה ואינטימית. כנראה שהמעבר לניהול קבוצות קטנות מייצר את השינוי במגמה.
Comments